Leene Communicatie heeft sinds kort een driehoofdige leiding: senior adviseur Peter van Apeldoorn is per januari toegetreden als partner binnen het bureau. Waarom deze stap? Wat zijn de plannen? En wat betekent dit voor het bureau? Peter over zijn nieuwe rol.
Met de deur in huis: waarom ben je partner geworden van Leene Communicatie?
“Leene Communicatie is natuurlijk geen onbekende voor me, ik werk er nu bijna 10 jaar. In de afgelopen jaren hebben we ons ontwikkeld tot een allround communicatiebureau. Wat me aanspreekt is dat we vooral werken voor organisaties met een grote maatschappelijke relevantie die veel te vertellen en daarom vaak ook veel uit te leggen hebben. Dat maakt het werken hier leuk én van betekenis. De kernwaarden en -eigenschappen van het bureau passen bij me, daarnaast heb ik hier een mooie, leuke groep collega’s. De mogelijkheid om partner te worden was een prachtige kans om in een andere rol verder mee te bouwen aan dit bureau.”
“De mogelijkheid om partner te worden was een prachtige kans om in een andere rol verder mee te bouwen aan dit bureau.”
Je kent het bureau dus door en door. Kun je eens iets vertellen over (jouw rol in) de voorgaande jaren?
“Wat we zien is dat er steeds meer aandacht is voor sterk inhoudelijke content- en communicatiecampagnes. Ook de verschuiving van de vraag van mooie communicatieproducten naar effectieve communicatieprojecten (met producten als onderdeel) zet steeds meer door. Dat is precies waar we goed in zijn en waar ook míjn hart ligt. We leveren een mooie combinatie van advies en middelen, inhoud en vakmanschap. Content en storytelling blijven daarbij belangrijke pijlers. Goede, aansprekende en veelal informatierijke content: daar draait het om bij ons bureau.”
“Ook in de voor iedereen lastige crisisperiode zijn we erin geslaagd om onszelf te blijven ontwikkelen en tegelijk de basis – degelijk vakwerk leveren – te versterken. Dat zie je aan onze inzet op online en social, het gebruik van video en het op vernieuwde manieren vertellen van authentieke verhalen. De resultaten van ons recente klantonderzoek illustreren dat: ons vakmanschap en resultaatgerichtheid wordt gezien en gewaardeerd. Het is misschien een cliché, maar dat is alleen maar gelukt door teamwork; want dat is hoe het werkt. Je houdt elkaar scherp en maakt elkaar sterker. Mijn bijdrage is dan ook niet per se méér van betekenis dan die van andere collega’s.”
Maar wat voeg jij toe aan het managementteam?
“We zijn nu met z’n drieën. Job is meer dan 15 jaar geleden Leene Communicatie begonnen en is nog steeds gemotiveerd om écht betekenisvolle resultaten te boeken voor en samen met opdrachtgevers. Steffart is een echte ondernemer en gedreven adviseur die het liefst dagelijks werkt aan communicatieprojecten die ertoe doen. Ook ik werk veel voor opdrachtgevers, veelal in projecten met een online en sociale media-component. Dat werken voor opdrachtgevers willen we alle drie blijven doen, maar tegelijk willen we met z’n drieën werken aan onze ambitie om als bureau nóg betekenisvoller te worden voor opdrachtgevers en de maatschappij. We hebben nu een mooie verdeling kunnen maken van managementtaken. Ik richt me daarbij vooral op de dagelijkse operatie (ons team en werkverdeling) en de doorontwikkeling van ons specialisme op online en social.”
“Met z’n drieën werken we aan onze ambitie om als bureau nóg betekenisvoller te worden voor opdrachtgevers en de maatschappij.”
En wat betekent dit allemaal voor de toekomst van het bureau?
“We hebben een mooie uitgangspositie voor de verdere uitbouw van ons bureau. Met een goed team en een mooi dienstenportfolio. Wat blijft, is steeds die duidelijke link met de inhoud. Vanuit die basis slaan we ook weer nieuwe wegen in. Bijvoorbeeld met de oprichting van Leene Communicatie Academie waarin we praktijkgerichte communicatieopleidingen, trainingen en workshops bieden. En met onze deelname in Publiquest: de strategische samenwerking met Communicatiebureau Podium en Maatschap voor Communicatie. Als coöperatie werken we daarin met drie bureaus samen bij grotere en vaak ook complexe overheidsopdrachten. Genoeg kansen dus om onze (maatschappelijke) impact verder te vergroten en versterken. Ik heb er enorm veel zin om die kansen te verzilveren!”