Contact
Menu
ExpertinterviewVakkennis

Podcasts: ‘Een toegankelijk verhaal zoals je dat aan de keukentafel vertelt’

Ewout de Bruijn werkt als woordvoerder, communicatieadviseur én podcastmaker bij Leene Communicatie. Het maken van podcasts doet Ewout – zelf ook fervent podcastluisteraar – samen met een redactieteam voor diverse opdrachtgevers over uiteenlopende onderwerpen. Wanneer verkies je een podcast boven een geschreven tekst? En wat zijn de ontwikkelingen rondom dit medium? Ewout praat ons bij.

Hoe ben je in aanraking gekomen met podcasts?

“Sinds 1995 ben ik al veel met audio bezig, zo heb ik 20 jaar lang voor de (landelijke) radio gewerkt. Ik was nieuwsverslaggever bij de NOS, maakte reportages en deed liveverslag. Natuurlijk heb ik in mijn huidige functie als communicatieadviseur te maken met verschillende mooie middelen, maar audio is wat mij betreft nog steeds een heel krachtig medium. Audio is laagdrempelig en wat directer dan video. Het doet een beroep op je verbeelding en het trekt mij eerder een verhaal in dan de televisie. Bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd of een touretappe. Maar ook verhalende producties zoals De Taxi Oorlog of De Deventermoordzaak vind ik goede voorbeelden.”

Waarom zou je als organisatie of merk een podcast inzetten?

“Met een podcast kun je je verhaal heel goed vertellen aan mensen. Een verhaal horen, komt toch op een andere manier binnen dan wanneer je het leest. Het aantal mensen dat naar luisterboeken luistert, is immers ook heel hoog. Daarnaast heb je als podcastmaker of organisatie zelf de regie. Je kunt het verhaal vertellen op de manier die jij wil. Ook kun je heel veel vertellen in korte tijd: een kwartier praten, zou in de vorm van een uitgeschreven tekst al snel een dik boekwerk worden.

Een ander voordeel van podcasts is dat het publiek zelf het moment van luisteren bepaalt: onderweg, tijdens het koken of tijdens het hardlopen? Het kan allemaal. Dat onderscheidt podcasts van lezen of tv kijken en dat maakt het ook interessant.

Tot slot is de doelgroep heel breed: zowel jongeren als ouderen luisteren naar podcasts. Er wordt weleens gezegd dat jongeren vanwege hun veelvuldige telefoongebruik makkelijker te bereiken zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Het ligt er vooral aan wie geïnteresseerd zijn in het verhaal. Daarom is juist de manier waarop je de podcast verspreidt belangrijk bij het aanspreken van de doelgroep; doe je dit via LinkedIn of via Instagram?”

Het maken van een podcast: hoe vlieg je dat aan?

“Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar het mooiste verhaal. Wat zou je ook op een feestje willen vertellen? Wat is onderscheidend? Vervolgens kijk je naar een manier hoe je dat kunt opnemen. Soms is dat een lang gesprek met iemand, een andere keer een reportage op een locatie die past bij het onderwerp of zelfs een combinatie. Bij Leene Communicatie maken we graag kleine radio-uitzendingen. Met afwisselende sprekers en veel geluid. Dat onderscheidt ons van andere podcastmakers. Bij geschreven tekst kun je wat minder goed verschillende vertelvormen door elkaar gebruiken, maar bij podcasts kan dat wel. Je kunt vaak ook wat losser zijn dan bij geschreven tekst. Een kwalitatieve podcast vergt vooral een goede voorbereiding.”

Welke ontwikkelingen zie je bij podcasts?

“Podcasts ontwikkelen zich heel snel. Werd je een paar jaar geleden soms nog vaag aangekeken, zie je dat er nu ook veel interne podcasts zijn. Deze podcasts zijn niet bedoeld voor het grote publiek, maar voor de medewerkers binnen bijvoorbeeld overheidsorganisaties en bedrijven. Een podcast hoeft ook niet per se gericht te zijn op een groot publiek, een doelgroep kan ook bestaan uit een paar honderd of enkele tientallen mensen. Het gaat erom de mensen te bereiken die er echt toe doen in een organisatie of bij een onderwerp.

Een andere ontwikkeling is dat er nu ook vaak video aan de podcast wordt toegevoegd, met een camera in de opnamestudio. Dat is interessant om op YouTube te zetten. Daar bereik je een ander publiek dan op bijvoorbeeld LinkedIn. Ook Spotify heeft inmiddels podcasts met video. Het is een belangrijke toevoeging, omdat je niet alleen luisteraars bereikt, maar ook mensen die toch liever kijken.

Verder zie je dat podcasts steeds meer serieus worden genomen als medium; zo zien bedrijven mogelijkheden om hun reclames onder de aandacht te brengen. Hierdoor valt er ook geld te verdienen met podcasts.”

Wat vormt een uitdaging voor dit medium?

“Bij het schrijven van een tekst kun je volledig zijn door bijvoorbeeld voetnoten en tussenzinnen toe te voegen. Je kunt tot in de puntjes uitleggen hoe een verhaal in elkaar steekt. Bij audio is dat anders: een verhaal moet toegankelijk zijn, alsof je het aan de keukentafel vertelt. Dit betekent dat je veel meer terug moet naar de essentie en sommige zaken durft weg te laten. De uitdaging is dan ook om een toon te vinden die past bij het verhaal dat je wil vertellen en die tegelijkertijd uitnodigt om te luisteren. Geschreven tekst is gewoon heel anders dan gesproken tekst. Dat vraagt om keuzes maken.”

Benieuwd naar podcasts die we voor opdrachtgevers hebben gemaakt? Je vindt ze hieronder:

Interne podcast over grof en extreemgeweld en terrorisme gevolg bestrijding

Het maken en verspreiden van podcasts is een van de expertises van Leene Communicatie. Vraagt jouw project ook om advies en uitvoering? Neem dan gerust contact met ons op via info@leenecommunicatie.nl

Lees wat we verder te vertellen hebben