Contact
Menu
Leene Inside

Twintig over Twintig: Alize van Zutphen

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze oud-collega: Alize van Zutphen.

1. Wil je je eens voorstellen?

Mijn naam is Alize van Zutphen, ik ben 27 jaar oud en woon in Woerden samen met Maarten.

2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie?

Van juni 2015 tot augustus 2019.

3. Wat deed je binnen het bureau?

Ik ben gestart als stagiair: in opdracht van Leene Communicatie deed ik mijn afstudeeronderzoek (naar storytelling en sponsoring) en daar hoorden ook wat uren meewerkstage bij. Nadat ik mijn hbo-diploma haalde, ben ik blijven plakken. Eerst nog een half jaar als trainee, daarna ‘voor het echie’ als junior communicatieadviseur en tekstschrijver. In de eerste periode deed ik dat parttime naast mijn premaster en master. Het laatste jaar werkte ik fulltime.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten werkte je binnen Leene Communicatie?

Ongeveer de hele periode bij Leene Communicatie werkte ik voor het Programmabureau Duurzaam van de gemeente Rotterdam. Het startte als stagiair met het redigeren en plaatsen van nieuwsberichten en mondde uit in het ontwikkelen en uitvoeren van een contentstrategie en het vernieuwen en opzetten van verschillende websites. Daarnaast ben ik drie keer betrokken geweest bij de PR rond het Nuon/Vattenfall Solar Team op weg naar het wereldkampioenschap zonneracen in Australië en deed ik projecten voor onder meer de provincie Zuid-Holland, Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Midden-Holland en Rijkswaterstaat.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Ik denk eigenlijk dat de coronacrisis misschien wel de belangrijke gebeurtenis is geweest in de afgelopen 20 jaar. Het is heel uniek om zoiets ontwrichtends mee te maken en ik ben benieuwd naar de invloed hiervan op de toekomst.

6. Wat doe je nu?

Ik werk als communicatieadviseur bij Reinaerde, een organisatie voor gehandicaptenzorg in de provincie Utrecht.

7. Wat voor bureau was het toen jij er werkte?

Een allround communicatiebureau, maar wel met een hele sterke focus op content, creatie en PR. Volgens mij waren we vooral heel goed in alles op het snijvlak van journalistiek en communicatie. Dat is ook wel de reden dat ik uiteindelijk ben weggegaan: ik was wel benieuwd naar wat het communicatieveld nog meer te bieden had.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Teveel om op te noemen! Gelukkig heb ik met een heel aantal oud-collega’s ook nog regelmatig contact. Oké, toch nog even een speciale vermelding voor Corine, die mij als ‘bureaujonkie’ altijd een beetje in bescherming nam. Daar ben ik haar nog steeds heel dankbaar voor!

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Wat niet? Leene Communicatie was mijn eerste echte baan. Dus van het voeren van een telefonisch interview tot omgaan met feedback tot het schrijven van een goede offerte: ik heb het allemaal met vallen en opstaan moeten leren. Ik ben daarbij vaak in het diepe gegooid, maar kon wel altijd bij collega’s terecht voor hulp en advies.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd?

Ik heb Leene Communicatie ervaren als een warm bad. Een club interessante en gezellige mensen met een passie voor het vak bij wie ik alle ruimte heb gekregen om te leren, te experimenteren en te groeien.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Ik ben natuurlijk nog niet zo heel lang weg, maar ik denk dat het feit dat we door de coronacrisis nu vooral vanuit huis werken wel veel invloed heeft op de communicatiewereld. Niet alleen voor onszelf – ik ervaar het echt wel als lastiger om bijvoorbeeld creatieve plannen te bedenken vanuit huis – maar ook voor de organisaties waar we voor werken. Met het (deels) wegvallen van informele communicatie, neemt de behoefte aan formele communicatie alleen maar toe: hoe organiseer je dat?

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Oei, ik kan me eigenlijk vooral de minder lachwekkende blunders herinneren. Die herhaal ik hier liever niet 🙂

13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?

Volgens mij kon ik altijd alles wel gewoon delen.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

Ik weet niet of het helemaal uniek is, maar ik denk dat de onderlinge sfeer binnen het bureau wel bijzonder is. Er is weinig drama of ruzie, mensen helpen elkaar en gunnen elkaar iets. Dat is heel prettig werken.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?

Ik heb hem al vaker voorbij zien komen in deze categorie, maar dat was met stip het tripje naar IJsland. Unieke natuur (inclusief noorderlicht), een tof programma en de goede gesprekken die dan als vanzelf ontstaan, maakte het tot een ervaring om nooit te vergeten. Daarnaast vond ik het heel tof om bij de prijsuitreiking van de Sabre Awards in Dublin te mogen zijn.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Ik denk dat de steeds verder toenemende polarisatie in de samenleving een trend is waar we vanuit communicatie zeker iets mee moeten. We moeten met elkaar veel problemen oplossen – klimaat, corona, economie – maar daarbij niet vergeten om ook oog te hebben voor mensen die het allemaal (nog) niet bij kunnen benen. Mensen als wappies wegzetten is makkelijk, maar hoe zoek je de verbinding? Hoe kun je echt de dialoog aangaan? Dat is een probleem van de samenleving, maar het heeft natuurlijk alles te maken met communicatie.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

Al deed ik er in mijn tijd niet zo heel veel mee: ik ben altijd erg onder de indruk geweest van de inzet van Leene Communicatie op begrijpelijke taal en inclusieve communicatie. Zo communiceren dat je iedereen mee krijgt, ook mensen die laaggeletterd zijn of een beperking hebben: nu ik zelf voor een gehandicaptenzorgorganisatie werk, realiseer ik me steeds meer hoe belangrijk dat is en wat dat vraagt van communicatie. Ik hoop van harte dat Leene Communicatie zich daarvoor ook de komende 20 jaar blijft inzetten.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Steeds meer organisaties zien in dat communicatie veel meer is dan de folders en de website. Ik denk dan ook dat communicatie in veel organisaties een belangrijkere plek krijgt – voor zover dat nog niet zo is – en dat communicatieadviseurs steeds meer een coachende dan een uitvoerende rol op zich nemen. Dit is een weg die we volgens mij al zijn ingeslagen, maar waarop nog veel stappen zijn te nemen. Ik verwacht dat dat in de komende jaren verder vorm gaat krijgen.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Als ik dit schrijf is net de brief van prinses Amalia openbaar gemaakt waarin ze laat weten af te zien van haar toeslag in de tijd dat ze studeert. Dat maakt mij wel benieuwd naar haar. Hoe is het om al zo jong zo in de schijnwerpers te staan? Wat zijn haar ideeën voor de toekomst? Hoe ziet ze haar rol daarin? En wie helpt/adviseert haar bij bijvoorbeeld zo’n brief? Fascinerend.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Ik wens dat Leene Communicatie blijft investeren in de nieuwe generatie communicatieprofessionals door hen de kans te geven ervaring op  te doen, te leren van fouten en zo te groeien in het vak. Net zoals ik die kans heb gekregen.

Lees wat we verder te vertellen hebben