Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze oud-collega: Erika Hoefman.
1. Wil je je eens voorstellen?
Ik ben Erika Hoefman, 52 jaar, en getrouwd met Gert. Samen met onze twee dochters van 17 en 20 wonen we in Gouda. Nou ja, de oudste studeert en woont eigenlijk op kamers in Utrecht, maar door corona is ze meer thuis dan in Utrecht.
2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie?
Van juni 2008 tot juli 2011, alweer lang geleden.
3. Wat deed je binnen het bureau?
Ik ben aangenomen als tekstschrijver bij – toen nog – Leene.txt. In mijn herinnering zie ik dan ook vooral veel schrijfklussen voorbijkomen: van het schrijven van teksten voor e-magazines tot het redigeren van lijvige overheidsrapporten. Ik vond het heerlijk om me daarin vast te bijten. Daarnaast coördineerde ik intern verschillende projecten en dacht ik mee over oplossingen voor de meest uiteenlopende communicatievraagstukken van klanten.
4. Voor welke opdrachtgevers/projecten?
Ik werkte in ‘Team 1’, met klanten uit de zorg, het onderwijs en overheid. Dit betekende een breed scala aan boeiende opdrachtgevers, variërend van de Vereniging van woningcorporaties Aedes tot Zorgportaal Rijnmond en van het Interprovinciaal Overleg tot de Sociale Verzekeringsbank. Daarnaast deed ik ook klussen voor klanten van andere teams, zoals Securitas en Nationale Nederlanden.
5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?
De komst van onze dochters (de oudste is 20, helemaal passend bij deze rubriek), maar ook dat we door het werk van Gert samen vier jaar in Muscat, de hoofdstad van Oman, hebben gewoond. Een geweldig land met mooie natuur en vriendelijke mensen waar de zon (bijna) altijd schijnt. Een bijzondere ervaring! Ik mocht er helaas zelf niet werken, maar toch heb ik er veel schrijf- en redactiewerk gedaan als hoofdredacteur van het magazine voor Nederlanders in Oman. Ook maakte ik de Nederlandse vertaling van de officiële website van de toenmalige Sultan Qaboos.
6. Wat doe je nu?
Na Oman is Gert in Italië gaan werken, daarom heb ik ervoor gekozen om de ‘stabiele factor’ te zijn op ons thuishonk in Gouda, haha. Daarnaast doe ik regelmatig vrijwilligerswerk, uiteraard op het gebied van schrijfklussen en communicatieadvies. Nu ben ik op zoek naar een leuke baan.
7. Wat voor bureau was het toen jij er werkte?
Een professioneel bureau, met goed gekwalificeerde medewerkers, waar klanten voor al hun communicatievragen terecht konden. Het was ook een ambitieus bureau, er werd hard gewerkt om mooie bedrijven en organisaties aan de klantenlijst te kunnen toevoegen. Leene.txt groeide naar Leene Communicatie en bood onder andere ook media-advies, videoproducties, online magazines en visuals. Maatschappelijke betrokkenheid stond voorop. Dat sprak mij aan. Ik was dan ook heel blij dat ik na het eerste gesprek meteen werd gebeld of ik er wilde komen werken tijdens de schooltijden van de meiden. En om met Jobs woorden te spreken: “Is er flexibiliteit aan de ene kant, is die er ook aan de andere kant”. En zo was het. Vrijheid en verantwoordelijkheid gingen er hand in hand, dat voelde goed.
8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?
Ik denk regelmatig en met veel plezier terug aan al mijn collega’s van toen. Wij werkten samen in twee grote ruimtes, dus we waren nauw betrokken bij elkaar en de klussen die we deden. Ik vond het fijn om samen Leene Communicatie te vormen, nog steeds volg ik iedereen via LinkedIn. Eén collega wil ik graag bij naam noemen, en dat is Jennie. Klanten zullen haar misschien niet kennen, maar Jennie was eigenlijk de spil van Leene Communicatie: zij zorgde voor de schoonmaak, sfeerverlichting, koffie en overheerlijke (en meestal) gezonde lunches in de kantine. Daar keken we allemaal naar uit.
9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?
Dat je niet groot hoeft te zijn om grootse prestaties te kunnen leveren en dat samenwerken leidt tot de mooiste resultaten. Communicatie is een vak, daar kan geen misverstand over bestaan.
10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd?
Ik kijk met een goed gevoel terug op mijn tijd bij Leene Communicatie. Het waren mooie jaren, jammer dat het eindigde toen het met Leene even wat minder ging.
11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?
Door de komst van steeds meer online en social media, is het communicatievak sneller en meer divers geworden, hoewel de centrale vraag van ‘de boodschap’ nog steeds overeind staat. Met de komst van corona zie ik een toename van het aantal ‘deskundigen’ dat te pas en te onpas hun visie op de crisis verkondigt en een diversiteit aan waarheden de wereld in slingert. Deze wirwar van uiteenlopende deskundigen en visies, maakt het lastig om een eenduidige boodschap als rode draad naar boven te laten komen. Dus eh, lang leve de communicatieprofessionals.
12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?
Jeetje, ik heb ongetwijfeld veel blunders begaan en uitglijders gemaakt, maar die weet ik gelukkig niet meer. Ik heb altijd veel gelachen met de collega’s bij Leene, maar als je me nou vraagt om een concrete situatie, dan moet ik helaas het antwoord schuldig blijven.
13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?
Niets.
14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?
Het is de houding die ertoe doet: wars van poeha, geen blabla, maatschappelijk betrokken en staan voor kwaliteit. En een hele fijne, flexibele werkgever zijn die alle medewerkers vrijheid en eigen verantwoordelijkheid geeft.
15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?
Het uitje naar Rotterdam! Ik was al wel aangenomen, maar nog niet in dienst. Werd ik opeens gebeld of ik overmorgen mee wilde met het jaarlijkse Leene-uitje. Kon ik al kokend bij een kookschool op een relaxte manier kennismaken met m’n toekomstige collega’s. Superleuk natuurlijk en tekenend voor de collegiale sfeer bij Leene.
16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?
Ik ben helaas niet zo trendgevoelig en heb het vak een beetje op een afstandje gevolgd. Dus helaas, geen trendwatching van mijn kant.
17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?
Duurzaamheid, klimaatmaatregelen en maatschappelijke betrokkenheid, op die vlakken kan Leene Communicatie ook de komende 20 jaar goed werk verrichten.
18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?
Dan ben ik met pensioen! Ik vind dat behoorlijk koffiedik kijken. Maar de basisvraag in de communicatiewereld blijft natuurlijk hetzelfde: hoe breng ik mijn boodschap over? Dat geldt ook over 20 jaar nog, denk ik zo, alleen zal de uitvoering en vormgeving er vast heel anders uitzien.
19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?
In Oman heb ik veel mensen van over de hele wereld leren kennen en velen hebben mooie en boeiende levensverhalen met mij gedeeld. Ieder heeft zijn eigen geschiedenis en beweegredenen om bepaalde keuzes te maken en te doen wat hij of zij belangrijk vindt. Deze ervaring maakt mij benieuwd naar ieder mens!
20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?
Nog minstens twintig jaar doorgaan met het mooie team, boeiende en interessante klussen en vooral veel werkplezier! Keep up the good work Job!