Contact
Menu
Terug
Frank Janse
Leene Inside

Twintig over Twintig: Frank Janse

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze collega: Frank Janse.

1. Wil je je eens voorstellen? 

Ik ben Frank, grafisch ontwerper, geboren in Vlissingen, naar Rotterdam vertrokken voor de studie en daarna beland in Gouda. Daar woon ik nu met vrouw en zoon.

2. Hoe lang werk je al bij Leene Communicatie?

Sinds 2018. Daarvoor werkte ik bij verschillende ontwerpbureaus en was ik zo’n 10 jaar zelfstandig ontwerper. Van éénpitter naar een bureau met meer dan twintig mensen dus. Een interessante stap die me zeker niet tegengevallen is.

3. Wat doe je binnen het bureau?

Kortgezegd: vormgeving van communicatie. Ik denk mee met de communicatiemensen van Leene Communicatie en onze opdrachtgevers over de vraag met welk concept en welke vorm we de communicatie het sterkst maken. Wat daaruit naar voren komt, zet ik om in aantrekkelijke en toegankelijke uitingen. Dat kan van alles zijn: een huisstijl, een postzegel, een boek, een infographic, social posts of een mix van dat alles. Om maar wat te noemen.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten werk je binnen Leene Communicatie?

Voor gemeente Rotterdam, rijksoverheid, PostNL, Vattenfall en nog veel meer.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Dat was uiteraard de geboorte van mijn zoon, bijna 19 jaar geleden. Het fascineert me steeds weer hoe hij zich ontwikkelt en leert. En hoe ik als vader leer van hem.

6. Ben je op dit moment nog met andere dingen bezig?

Zo’n 7 jaar geleden heb ik een kluspand (1914) in Gouda gekocht: het grootste vormgevingsproject waarmee ik ooit begonnen ben. De uitdaging is om het huis te moderniseren en mooi te maken, maar daarbij ook rekening te houden met hoe het oorspronkelijk was.
Ik heb ook iets met fietsen. Daarmee kan ik mijn hoofd helemaal leegmaken. Klussen in huis en fietsen; het houdt me in evenwicht.
En ik ben breed geïnteresseerd in muziek. Vroeger maakte ik die zelf, nu laat ik dat aan anderen over die dat beter kunnen. Mijn zoon, bijvoorbeeld.

7. Wat voor bureau is Leene Communicatie volgens jou?

Betrokken, nuchter.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Ik zit nog volop tussen de collega’s dus ze blijven me nu nog allemaal bij.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Vormgeven vanuit de inhoud. ‘Mooi’ draagt zeker bij aan de kracht van communicatie, maar ‘goed’ ben ik steeds mooier gaan vinden.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op je dienstverband tot nu toe?

Toen ik instapte bij Leene Communicatie leverde ik een deel van mijn zelfstandigheid in. Dat vond ik toen best spannend. Achteraf gezien heeft het me juist veel meer (creatieve) ruimte opgeleverd. Sparren met collega’s levert zoveel ideeën op!

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Toen ik begon als grafisch ontwerper stond het internet nog in de kinderschoenen. Als een opdrachtgever een website wilde, nam je gewoon het verhaal uit de bedrijfsbrochure en zette je dat in een aantal webpagina’s online, heel statisch. En vanuit de gedachte ‘de internetter leest niet’ kleedde je dat dan als ontwerper lekker aan met fraaie visuele toeters en bellen.
Inmiddels is de website in het communicatielandschap ‘slechts’ een dynamisch interactief deel van de online mogelijkheden.

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Daar heb ik geen actieve herinneringen aan. Denk ik…

13. Wat heb je nooit durven zeggen, maar wil alsnog met ons delen?

Bij Leene Communicatie kennen we ‘Full Album Friday’. Dat houdt in dat je een muziekalbum naar keuze mag noemen dat daarna op de werkvloer van begin tot eind afgespeeld wordt. Soms valt zo’n album bij de collega’s in de smaak, maar soms ook niet helemaal. Ik heb niet per se een afwijkende muzieksmaak, maar mijn meest favoriete albums heb ik nog niet durven noemen. Ik ben bang dat ze afgeschoten worden.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

De echte betrokkenheid van de mensen die er werken. En de manier waarop ze die betrokkenheid inzetten voor opdrachtgevers.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?

IJsland! We waren er maar een paar dagen maar Reykjavik en het IJslandse ruwe landschap hebben veel indruk op me gemaakt. Sindsdien kijk ik op Netflix naar alle IJslandse series die ik kan vinden.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Inclusiviteit. Dat vormt een interessante uitdaging voor vormgevers.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

De inhoud. In een wereld waar geruchten soms meer waarde lijken te hebben dan feiten denk ik dat denken vanuit de inhoud het meest houvast geeft. Wat is het vuur en wat is de rook?

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Ik kan niet in de toekomst kijken. Maar ik kijk er wel naar uit!

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Een aantal mensen in de wereldpolitiek zou ik wel wat serieuze vragen willen stellen. Over het verschil tussen meningen en agenda’s. Ik weet alleen nog niet hoe ik die vragen moet stellen om ook het echte en eerlijke antwoord te krijgen.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Een veelvoud van 20 jaar. En nog heel veel mooie projecten, in een nieuw (oud) pand.

Filters

Lees wat we verder te vertellen hebben