Gert Jan
Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze collega: Gert Jan Kleefmann.

1. Wil je je eens voorstellen?
Ik ben Gert Jan, 58 jaar, maar nauwelijks nog grijze haren. Wel bijna kaal. Ik woon in Rotterdam aan een oude haven op Feyenoord – de Nassauhaven – met een prachtig uitzicht op met eb en vloed meebewegende drijvende woningen. In het weekend is mijn huis ook het thuis van m’n zoon die in Wageningen studeert. Altijd fijn als hij er is.

2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie? 
Begin februari van dit jaar verrasten mijn collega’s mij met de viering van mijn dertienjarig jubileum bij Leene Communicatie. Terugrekenend zal ik dus ergens in 2008 – bij toen nog Leene.txt – aan de slag zijn gegaan.

3.Wat deed je binnen het bureau?
Schrijven. Liefst lange verhalen over water, energievraagstukken en ruimte in de brede zin des woords. Dit doe ik nog steeds. En alles wat daarbij komt kijken natuurlijk, zoals meedenken met opdrachtgevers en hen van advies voorzien. Eigenlijk vind ik interviewen het leukst. Dat is vaak een prachtige ontdekkingsreis. Alleen krijgen we natuurlijk pas betaald als daar iets van op papier is terug te zien.

4. Voor welke opdrachtgevers / projecten?
Te veel om op te noemen. Ik heb altijd veel gewerkt voor Rijkswaterstaat, een wereld op zich met daarbinnen ook weer tal van opdrachtgevers. Maar ook de gemeente Rotterdam vult mijn agenda bij tijd en wijle aardig.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?
Als ik die periode van 20 jaar met 1 jaar op mag rekken, dan is dat de geboorte van Mees geweest. Al het andere valt daar eigenlijk bij in het niet.

6. Wat doe je nu?
Ik werk nog steeds bij Leene Communicatie. Daarnaast bekwaam ik me – als inmiddels gediplomeerd coach – verder in het coachingsvak en ben voornemens een eigen praktijk te starten, al dan niet in combinatie met het schrijven.

7. Wat voor bureau was het toen jij er werkte? 
Leene Communicatie was en is nog steeds een bureau waar ik me thuis voel: veel vrijheid, openheid en vertrouwen in en op elkaar. Veel mooi maatschappelijk relevant werk. Dat is nog steeds de ruggengraat. Qua dienstverlening is het bureau in mijn 13 jaar echter sterk veranderd: van de focus op tekstschrijven naar full-service.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?
Niet te beantwoorden die vraag! Ik deel met heel veel collega’s en oud-collega’s mooie herinneringen: van gesprekken die echt ergens over gingen en luisterende oren, via poolen in de kroeg en geinen over de aanschaf van definitieve consumentenproducten, tot ‘slappe lach’-incontinentie aan de pingpongtafel.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?
Veel. Vooral hoe je samen hele mooie dingen kunt maken.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd? 
In het magazine dat mijn collega’s ter gelegenheid van mijn dertienjarig jubileum voor mij maakten, schreven zij wit op zwart het volgende: “Hij is overtuigd dat het ongeluk steeds weer op de loer ligt. Daarnaast is Gert Jan altijd in voor een deprimerende kijk op de wereld en het leven in het algemeen.” Desondanks – ik hoop niet dat ik mensen teleurstel – kijk ik positief terug op de afgelopen jaren.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?
Op technisch vlak is er natuurlijk ongelooflijk veel veranderd. Het aantal communicatiekanalen en de hoeveelheid ‘zenders’ die van die kanalen gebruik maakt en een boodschap de wereld instuurt, is enorm toegenomen. Dat maakt het wellicht allemaal wat ingewikkelder vandaag de dag. Waar ik me zorgen om maak, is de steeds grotere rol die nepnieuws gaat spelen in ons leven en het maatschappelijk debat. De ‘Datsja’ van Halbe Zijlstra – waar hij Poetin ‘ontmoette’, was wat dat betreft nog kinderspel. Nu denkt de helft van de FvD-stemmers dat het coronavirus een biologisch wapen is, dat in een laboratorium is ontwikkeld om burgers wereldwijd te onderdrukken (bron onderzoek Ipsos).

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?
M’n grootste uitglijder was die, toen ik – op de terugweg van een rookmomentje op het balkon – struikelde en viel op de trap in het pand aan de Karnemelksloot. De inhoud van de halfvolle kop koffie die ik bij mijn val de lucht in slingerde, verspreidde zich over de muren in het trappenhuis. Job heeft toen – voor zover ik me herinner – kwast en muurverf ter hand genomen om de boel weer bij te witten.

Aan andere blunders wens ik me zelf publiekelijk niet te herinneren.

13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?
Niets.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?
Goedbeschouwd heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Leene Communicatie is mijn eerste werkgever; hiervoor heb ik altijd als zelfstandige gewerkt. Ik vermoed echter dat de open cultuur van vertrouwen, vrijheid, verantwoordelijkheid en aandacht voor de ‘menskant’ vrij zeldzaam is.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom (vertel eens…)?
IJsland! Noorderlicht, hot tubs, geisers, desolate landschappen, fantastische sfeer en collega’s en dat dan gelardeerd met het enthousiasme van Steffart die – wanneer hij stoompluimpjes in dat desolate landschap ontwaarde – de huurauto stilzette en als een jonge hond elk verbodsbord negerend op onderzoek uitging.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?
Ik verdiep me niet echt in trends. Ik schrok van een artikel in Trouw waarin ik las dat 35% van de jongeren tussen 12 en 14 jaar niet weet of ze in een democratie leven, of zelfs denkt van niet. Als er communicatietrends bestaan die bijdragen aan het uit de wereld helpen van dergelijke onwetendheid of misvattingen, dan omarm ik die.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?
Corona is klein bier. Klimaatverandering zal voor alle aspecten van het menselijk leven op aarde veel dramatischer gevolgen hebben dan die we nu ondervinden van het virus. Klimaatverandering, energietransitie, duurzaamheid, circulariteit, inclusiviteit (want we willen niet dat mensen buiten de boot vallen) zijn altijd al thema’s geweest waarnaar binnen het bureau veel aandacht uitgaat. Genoeg? Wat mij betreft mag daar nog een schepje bovenop.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over twintig jaar?
Ik denk dat ik over twintig jaar een heel sterke bril nodig heb om de communicatiewereld überhaupt nog waar te kunnen nemen.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?
Ik zou met Albert Einstein willen praten, maar ook met Pippi Langkous en met wellicht miljoenen anderen over wat het leven is, over wat zij ontdekken en ontdekt hebben en over wat het leven (voor hen) interessant maakt.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?
Alle goeds!