Contact
Menu
Terug
Heleen Slob
Leene Inside

Twintig over Twintig: Heleen Slob

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze oud-collega: Heleen Slob.

1. Wil je je eens voorstellen?

Ik ben Heleen Slob en ik woon sinds coronajaar 2020 met mijn gezin in de tropen. Met de verhuizing naar Suriname kwam een lang gekoesterde wens om in het buitenland te wonen uit. Twee weken voor de grote overtocht sloten de grenzen en werd ons avontuur uitgesteld. Mijn man Dylan startte zijn nieuwe baan bij WWF Guianas vanuit de slaapkamer en ik gaf les. Na een fijne zomer kregen we eindelijk toestemming om te vliegen. Ik ben blij dat we hebben doorgezet. Je voelt en ademt hier natuur. Zelfs in de stad zie je uilen, enorme roofvogels, slangen en ‘boomkippen’ (leguanen).

2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie?

Toen mijn dochter drie maanden oud was stapte ik voor het eerst zonder haar in de auto, op weg naar een gesprek bij Leene. Dat voelde goed. Ik wilde graag een stap maken buiten de NGO-wereld waar ik bijna negen jaar met veel bezieling had gewerkt. Ik bleef krap een jaar omdat er een mooie baan bij UNICEF voorbijkwam.

3. Wat deed je binnen het bureau?

Ik hielp organisaties publiciteit te creëren. Dat deed ik door eerst hun verhaal samen op te tekenen. Het liefst was ik op pad; naar de loods waar studenten werkten aan ‘s werelds snelste zonnerace-auto, naar de Amsterdam ArenA of op de valreep naar Rotterdam om een crisis te beslechten.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten?

Ik vond zelf dat ik veruit het mooiste project deed van het bureau, namelijk het PR-traject uitzetten en begeleiden van het Nuon Solar team, het huidige Vattenfall Solar team. Daarnaast werkte ik vooral voor de Johan Cruijff Arena. Ik deed ook een aantal losse opdrachten zoals een workshop verzorgen bij de gemeente Ede of een minicampagne voor het televisieprogramma ‘Man bijt hond’ dat dreigde te verdwijnen.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Ik denk het ouderschap, maar wat echt impact heeft gehad op hoe ik nu in het leven sta, zijn de laatste maanden van mijn goede vriendin Corien. Twintig jaar geleden was zij een ambitieuze jonge vrouw en een jaar later begon ze aan haar laatste maanden. Het was heel intens, verdrietig en mooi. Dankzij Corien kijk ik niet te ver vooruit en ga ik ergens voor als ik het echt wil.

6. Wat doe je nu?

In de eerste maanden na de verhuizing heb ik alles geregeld, de kinderen begeleid, Surinaams links leren rijden, straathonden gered, thuis lesgegeven, gevaarlijke dieren gemeden, een fijn huis gevonden en geprobeerd de lokale taal te leren. Nu heb ik ruimte om aan de slag te gaan in mijn eigen vakgebied. Zo werk ik mee aan een campagne tegen zwerfafval en doe ik mee aan een pitch voor een grote campagne tegen kwikgebruik in de mijnbouw. Ook help ik mee op de marketingcommunicatie vakdag die hier in samenwerking met Logeion wordt georganiseerd.

7. Wat voor bureau was het toen jij er werkte?

Het was een heel fijn bureau, dat altijd haar afspraken nakwam en kwaliteit leverde. Maar het was ook een beetje saai. Dat was geen geheim en werd zelfs aangepakt tijdens een van de inspiratiesessies die we regelmatig organiseerden. Het kantoor werd gepimpt, maar gelukkig bleven de collega’s zichzelf.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Als ik namen ga noemen, sla ik vast iemand over. Maar ik werkte graag samen met Lynsey Dubbeld, juist omdat we zo verschillend zijn. Zij is een sterke planner, terwijl ik het liefst niet weet waar de dag eindigt als ik ‘s ochtends opsta.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Omdat ik vaak bij opdrachtgevers werkte, was ik weinig op kantoor. Juist dan is het belangrijk om te laten weten waar je mee bezig bent. Ook leerde ik meer over mezelf. Ik miste de urgentie. Dat maakte dat ik binnen een jaar terugging naar de NGO-wereld.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd?

In 2013 werkte ik mee aan een van de meest spraakmakende campagnes allertijden, ‘het Sweetie project’. Bij Leene was de nasleep van deze campagne nog niet uit mijn systeem. Die onrust in mij matchte niet met het kalme karakter van het bureau. Waar ik wel van genoot was de humor van collega’s, de inspiratiesessies en zo’n mooi project als het Vattenfall Solar Team draaien.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Vijf jaar geleden klopte ik niet op mijn eigen slaapkamerdeur om te vragen of de camera uitstaat wanneer ik uit de badkamer kom. Dat we nu de hele dag alles online doen, vind ik een enorme uitdaging, juist ook als communicatieadviseur.

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Onderweg naar een afspraak moest ik een telefonisch interview in de auto doen omdat ik die persoon maar niet te pakken kreeg. Voor vertrek had ik snel de locatie van mijn afspraak ingetikt op de navigatie. Toen ik het interview al rijdend had afgerond bleek ik in een andere Delft uit te komen. Ik moest op een dijk in rivierenland aan de vergadering op de TU Delft deelnemen.

13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?

Als ik het toen niet heb gezegd, staat het wel ergens in dit stuk.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

Continuïteit en betrouwbaarheid, het is een bureau dat kwaliteit levert en waar je op kunt bouwen.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?

Ik heb niet veel uitjes meegemaakt, maar ik vond de vrijdagmiddag op kantoor met patat op het menu altijd bijzonder aangenaam.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Voor Nederland is dat anders dan het land waar ik nu woon. In Suriname communiceert iedereen via Facebook en WhatsApp. De meeste websites zijn verouderd en vaak dateert het laatste nieuwsbericht van meer dan een jaar geleden. Ik ben vooral benieuwd wat het effect is op onze kinderen, maar ook op kinderen zonder toegang tot internet.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende twintig jaar op moeten richten?

Twintig jaar is veel te lang, zeker in deze tijd. Dus blijf doen waar jullie goed in zijn en hol niet de trends achterna.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over twintig jaar?

De technologie gaat ons helpen beter met elkaar te verbinden als we online met elkaar communiceren. Zoals een camera waarmee je de ander recht in de ogen aankijkt. En als ik mijn zoons mag geloven kunnen we over twintig jaar wel teleporteren. Dat zal de (communicatie)wereld ook op z’n kop zetten.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Ik ben gefascineerd door geïsoleerde stammen die ver van de bewoonde wereld en geheel zelfvoorzienend leven. Ik zou willen weten hoe zij in en met de natuur leven.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Op naar twintig nieuwe succesvolle en vooral impactvolle jaren!

Filters

Lees wat we verder te vertellen hebben