Contact
Menu
Terug
Lieuwe Ramaker
Leene Inside

Twintig over Twintig: Lieuwe Ramaker

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze oud-collega: Lieuwe Ramaker.

1. Wil je je eens voorstellen? Bijvoorbeeld: je naam, leeftijd, privésituatie?

Ik ben Lieuwe, 37 jaar, ga over een paar maanden trouwen en woon in het mooie Amersfoort.

2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie?

Van mei 2007 tot september 2013. Ik heb de overgang van Leene.txt naar Leene Communicatie, en daarmee de transitie van tekstbureau naar full-service communicatiebureau volop meegemaakt.

3. Wat deed je binnen het bureau?

Ik begon als tekstschrijver, maar al snel mocht ik me toeleggen op mijn eerste liefde: het vertellen van verhalen in beeld en geluid. De overgang van puur tekstbureau naar full-service communicatiebureau zorgde ervoor dat er veel belangstelling was om opdrachtgevers ook andere communicatiemiddelen aan te kunnen bieden, en dat heb ik met twee handen aangegrepen. Reportages, educatieve/informatieve films, videoportretten, animaties, videocontent voor e-magazines; samen met Nils en Janneke heb ik veel verschillende producties mogen bedenken, draaien en monteren.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten?

Opdrachtgevers die zijn blijven hangen zijn het Voedingscentrum, Securitas, Rijkswaterstaat, Nuon/Vattenfall en Nationale-Nederlanden.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Oeh, de belangrijkste gebeurtenis is moeilijk te zeggen, maar qua carrière is het, naast de overstap naar mijn huidige baan, bepalend geweest dat ik door Steffart werd gebeld met de vraag: ‘We hebben plek binnen Leene.txt, zou je bij ons willen komen werken?’. Ik vond dit erg bijzonder omdat we elkaar nog niet eens zo goed kenden, maar ik was er natuurlijk ontzettend blij mee. Het betekende namelijk de start van mijn eerste baan, waarin ik mezelf enorm kon ontwikkelen. Voor dat telefoontje ben ik nog steeds dankbaar.

6. Wat doe je nu?

In 2013 begon ik aan een nieuw avontuur bij een klein mediabedrijf, en in 2017 maakte ik de stap naar een landelijke TV-omroep. Daar werk ik met heel veel plezier als televisie-editor aan verschillende programma’s, zoals de serie ‘Typisch’, De Kist, Adieu God en Metterdaad. De docu-serie ‘Geboeid’ (over het Nederlands slavernijverleden) is één van de krenten in de pap, waar ik samen met een regisseur met hart en ziel aan heb gewerkt.

7. Wat voor bureau was het toen jij er werkte?

Een ambitieus bureau met oprechte aandacht voor elkaar, waar het leveren van kwaliteit en het ‘ontzorgen’ van de klant hoog in het vaandel stond. Er was veel vrijheid om het werk op je eigen manier in te delen, en veel dingen waren gewoon ontzettend goed geregeld (tot een compleet ‘Zo doen we dat hier’-handboek aan toe).

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Niet een bepaalde collega in het bijzonder. Als ik er één zou noemen, zou ik geen recht doen aan de anderen. Het was een prachtclub, waar ik me erg thuis voelde.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Ik heb me met alle facetten van het maken van films/video’s beziggehouden: van de briefing bij de klant, het schrijven van het script tot het filmen, regisseren, monteren en opleveren van het eindproduct. Van die brede ontwikkeling heb ik nog steeds profijt, omdat ik verder kijk dan alleen mijn discipline. Verder heb ik in mijn tijd bij Leene Communicatie goed leren schrijven. Daar heb ik heel veel aan in mijn huidige baan, al was het alleen al in het schrijven van pakkende voice-overs.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd?

Met heel veel plezier. Blij met de ruimte die we kregen om te ontwikkelen en dingen uit te proberen. En de behoefte die na een paar jaar ontstond om me helemaal toe te leggen op verhalen vertellen in beeld en geluid, wat me naar Hilversum bracht.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Omdat ik uit de bureauwereld ben gestapt, moet ik het antwoord hierop schuldig blijven…

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Zelfs de meest doorgewinterde cameraman zet weleens zijn camera uit als hij denkt dat hij ‘m aanzet en vice versa… Iets waar je achter hoopt te komen als je op locatie bent en niet als je al terug bent op kantoor haha.

13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil alsnog met ons delen?

Niets.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

Ik weet niet hoe uniek Leene Communicatie is, aangezien ik niet veel andere bureaus van dichtbij heb meegemaakt, maar de combinatie van de 3 V’s – Vrijheid,  Vertrouwen en Verantwoordelijkheid – vond ik erg prettig en eigentijds, de no-nonsense mentaliteit sprak me aan, net als de collegialiteit en de behoefte om maatschappelijk relevant bezig te zijn.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom (vertel eens…)?

Ik vond het uitje naar Rotterdam erg leuk. De sfeer was goed en je leerde collega’s echt beter kennen door buiten kantoortijden met elkaar op te trekken. En bij dit Rotterdam-gerichte bureau kon een educatieve speurtocht in en over de stad natuurlijk ook niet ontbreken.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Ik ben bang dat ‘fake-news’ en betrouwbaarheid van informatie een steeds groter thema wordt. Het lijkt me een steeds grotere uitdaging voor communicatiebureaus, maar ook voor omroepen/nieuwsmedia om daar goed op in te spelen.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

Twintig jaar is wel erg lang om hier zinnige uitspraken over te doen, maar in de basis moeten jullie vooral blijven doen waar jullie goed in zijn en geen trends achterna rennen.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Ik heb geen flauw idee. De ontwikkelingen gaan zo snel, het is lastig om daar iets over te zeggen.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Naar aanleiding van een tv-programma over Zuid-Afrika: ik ben benieuwd hoe Mandela om zou gaan met de polarisatie in Zuid-Afrika, waarbij het idee van de ‘rainbow nation’ in veel delen van het land ver weg lijkt, en bijvoorbeeld blanke boeren hun leven vaak niet meer zeker zijn.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Alle goeds!

Filters

Lees wat we verder te vertellen hebben