Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze collega: Margien Timmer.
1. Wil je je eens voorstellen?
Ik ben Margien Timmer. Ik ben 25 jaar geleden geboren in Drenthe, maar woon nu alweer zeven jaar in Leiden.
2. Hoe lang werk je al bij Leene Communicatie?
Bijna twee jaar. Sinds september 2019, na het afronden van mijn master Communication Science: Political Communication.
3. Wat doe je binnen het bureau?
Ik ben communicatieadviseur, tekstschrijver en projectleider. Ik vind mijn werk het leukst als ik zoveel mogelijk verschillende soorten klussen tegelijkertijd kan doen. Dus de ene dag redigeer ik een beleidsstuk van de gemeente Rotterdam en een dag later werk ik mee aan een internationale conferentie, super interessant!
4. Voor welke opdrachtgevers/projecten werk je binnen Leene Communicatie?
Op dit moment werk ik onder andere voor de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Vattenfall, Dura Vermeer en Randstad Nederland.
5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?
Dat moet voor mij het verhuizen vanuit Drenthe naar Leiden zijn geweest, om hier te gaan studeren op mijn achttiende. Dit heeft al mijn keuzes met betrekking tot mijn studies en werk beïnvloed.
6. Ben je op dit moment nog met andere dingen bezig?
Naast het opvijzelen van mijn Spaans via Duolingo en een tot nu toe onsuccesvolle poging om ukelele te leren spelen, ben ik actief bij de Leidse afdeling van een landelijke politieke partij. Omdat ik een bachelor politicologie heb gedaan, vind ik het leuk om met politiek bezig te blijven. Ook ben ik vrijwilliger bij het WNF-regioteam Haaglanden, om mijn steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.
7. Wat voor bureau is Leene Communicatie volgens jou?
Een heel sociaal bureau waar de collega’s voor je klaarstaan, en een goede discussie ook niet uit de weg gaan. Kwaliteit staat altijd voorop, maar dit staat de gezelligheid niet in de weg.
8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?
Iedereen brengt zijn eigen persoonlijkheid mee naar kantoor en daarom kan ik hier nu niet één iemand uitkiezen.
9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?
Wat niet! Dit is mijn eerste ‘echte’ baan en daar komen allemaal nieuwe dingen bij kijken. En met werken bij een bureau had ik al helemáál geen ervaring. Dus niet alleen veel van de dagelijkse werkzaamheden waren nieuw, maar ook bijvoorbeeld het bijhouden van je uren en het contact met de klant.
10. Met welk gevoel kijk jij terug op je dienstverband tot nu toe?
Met een heel goed gevoel. Deze baan lag niet heel erg in lijn met mijn studies, dus toen ik hier kwam werken wist ik niet zo goed wat ik moest verwachten. Gelukkig voelde ik me hier al snel goed op m’n plek!
11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?
Je zou denken dat er in de twee jaar dat ik in de communicatiewereld werk niet zoveel veranderd kan zijn, maar de afgelopen twee jaar is de hele wereld natuurlijk totaal veranderd. Van volledig op kantoor werken, naar volledig thuis en alles ertussenin. Ik verwacht dat ik in de toekomst bijvoorbeeld alleen nog voor heel specifieke interviews naar een externe locatie ga; de meeste interviews kunnen prima met Teams of telefonisch worden gedaan. Daarnaast verwacht ik dat de argwaan tegenover de media en communicatiemensen de komende jaren alleen maar groter gaat worden, zeker wanneer er toch echt grote veranderingen met betrekking tot klimaat moeten worden doorgevoerd. Duidelijke en eerlijke communicatie wordt nog belangrijker.
12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?
Volgens mij heb ik nog geen enorme blunder gemaakt in de afgelopen twee jaar, maar aan de lunchtafel kan ik er soms nog wel eens dingen uitflappen die ik misschien beter niet zou kunnen zeggen, haha.
13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?
Zoals je hierboven kan lezen; als ik iets had willen zeggen, dan had ik dat vast al wel gedaan!
14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?
De kwaliteit van de mensen. Je kan met een gerust gevoel iets overdragen aan een collega, omdat je weet dat die er ook iets goeds van kan maken.
15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?
Hoewel het in de Ardennen heel gezellig was, ga ik ervan uit dat het leukste uitje nog gaat komen als we hopelijk in het najaar naar Madrid gaan!
16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?
Wat ik persoonlijk een mooie ontwikkeling vind, is de grotere focus op toegankelijkheid en inclusiviteit in de communicatie. Het wordt steeds normaler dat wat je maakt voor iedereen beschikbaar moet zijn, maar ook dat iedereen zich erin kan herkennen. Hopelijk is dit niet alleen een trend, maar een blijvende verandering!
17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?
Volgens mij zijn we al goed op weg met de vele werkzaamheden die we doen rond de energietransitie en omgevingscommunicatie. We weten dat Nederland de komende 20 jaar veel moet communiceren op dit gebied, dus daar liggen kansen.
18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?
De basis van communicatie zal niet veel veranderd zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de ontwikkeling van de middelen. Je ziet bijvoorbeeld dat een Google Home of Apple Watch steeds normaler worden. Worden dit uiteindelijk ook standaard communicatiekanalen? En wie weet wat voor andere middelen er nog uitgevonden zullen worden. Ik verwacht dat we hierdoor steeds persoonlijker op de doelgroep gaan communiceren, zoals je ook al ziet met het targeten op social media.
19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?
Jen Psaki, zij is woordvoerder van het Witte Huis. Ondanks dat Joe Biden nu president is en je, gelukkig, veel minder hoort vanuit het Witte Huis, blijven de Verenigde Staten natuurlijk een super interessant en ingewikkeld land. In Nederland moet je als woordvoerder of bewindspersoon kritische vragen van journalisten beantwoorden. In de Verenigde Staten heb je als woordvoerder of bewindspersoon te maken met hele mediakanalen die structureel alles in twijfel trekken wat je zegt. Hoe ga je daarmee om? Probeer je de kijkers van die mediakanalen alsnog te bereiken of is dat een verloren zaak?
20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?
Ik hoop dat Leene Communicatie nog heel lang kan doen waar ze goed in zijn; kwalitatief goede producten en adviezen leveren voor opdrachtgevers die ertoe doen!