Contact
Menu
Leene Inside

Twintig over Twintig: Martijn van der Wind

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze collega: Martijn van der Wind.

1. Wil je je eens voorstellen?

Ik ben Martijn van der Wind, geboren in Linschoten, opgegroeid in Utrecht en inmiddels alweer ruim 20 jaar woonachtig in Gouda. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen, één van 19 en één van 14. Na mijn opleiding journalistiek deed ik een universitaire master in Zuid-Afrika. Daar leerde ik mijn vrouw kennen. Terug in Nederland ging ik aan de slag bij het televisieprogramma TweeVandaag en vervolgens als redactiechef bij het Nederlands Dagblad. Via een baan bij een communicatiebureau maakte ik de stap naar het zelfstandig ondernemerschap, als eigenaar van bureau Texplain. Daar heb ik me meer en meer toegelegd op het geven van trainingen, met name gericht op begrijpelijk en aantrekkelijk schrijven.

2. Hoe lang werk je al bij Leene Communicatie?

In 2015 sloot ik me als zelfstandig partner aan bij Leene Communicatie. Dat betekende de geboorte van de Leene Communicatie Academie. Nadat ik in 2014, 2015 door de kredietcrisis alleen overbleef bij Texplain, werd ik gebeld door Steffart Buijs. Wij kenden elkaar nog van de School voor Journalistiek. Steffart vroeg me of ik onder het label van Leene een training wilde geven. Dat heb ik gedaan en zo kwam onze samenwerking tot stand.

3. Wat doe je binnen het bureau?

Ik geef onder andere schrijf- en mediatrainingen, en daar betrek ik ook andere collega’s binnen Leene Communicatie bij. In de combinatie met lopende klussen biedt dat echt meerwaarde voor onze klanten. En dat werkt ook de andere kant op: via Leene ben ik gevraagd voor een woordvoerdersklus. Ik had daar tijd en ruimte voor en vond het een mooie uitdaging. Ik vind ook dat je als trainer actief moet blijven in het werk waarin je traint. Zo houd je voeling met de praktijk.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten werk je binnen Leene Communicatie?

Ik werk al lang voor de gemeente ’s-Hertogenbosch. Voor gemeente Rotterdam heb ik de rondetafelconferentie over erfpacht begeleid als voorzitter. En ik heb mediatrainingen gegeven aan bestuurders van woningcorporatie QuaWonen en de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Dat was het vader worden. Ik vind werk ontzettend leuk, maar uiteindelijk werk ik om te leven en niet andersom. Professioneel gezien was mijn hoogtepunt het familiedrama in Zeist, maar dat zou je ook een dieptepunt kunnen noemen. Wat ik daar als lid van het crisiscommunicatieteam heb gezien en meegemaakt, vergeet ik nooit meer.

6. Ben je op dit moment nog met andere dingen bezig?

Ik ben nu interim woordvoerder bij het RIVM. Een fantastische job. Vanwege de boeiende inhoud, maar ook het krachtenveld waarin het RIVM opereert.

7. Wat voor bureau is Leene Communicatie volgens jou?

Wat ik mooi vind aan Leene Communicatie is de joviale no-nonsense manier van met elkaar omgaan: zacht voor de mens, stevig op de inhoud.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Er is voor mij niet één collega die er met kop en schouders bovenuit springt. Het zijn allemaal mensen met oog voor de wereld om hen heen, maar met eigen persoonlijkheden. Die verscheidenheid vind ik inspirerend.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Het principe van 1 plus 1 is 3. Van samen kunnen we meer. Niemand is belangrijker dan iemand anders. Dat vind ik een belangrijk uitgangspunt.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op je dienstverband tot nu toe?

Het is net een achtbaan. Het ene moment is het keihard ploeteren naar boven en het volgende moment ga je met een gigasnelheid naar beneden. De thrill van werken bij Leene Communicatie is dat geen dag hetzelfde is.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Toen ik begon als schrijvend journalist moest ik mijn stukjes nog printen en doorbellen, met spaties en al. Tijdens mijn opleiding begon het internettijdperk. In Zuid-Afrika was ik een van de eersten die zijn onderzoek via het internet deed. Maar dat was toen nog zo langzaam dat het een half uur duurde voordat een artikeltje verstuurd was. Intussen is de wereld volledig online gegaan. En multimediaal. Dat biedt allemaal nieuwe kansen.

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Dat zou je Steffart moeten vragen. Ik vergeet mijn blunders het liefst. Ik heb nog wel een anekdote van toen ik bij TweeVandaag werkte. Er kwam een fax binnen: er zou een Dakota-vliegtuig worden onthuld door Prins Bernhard. We hebben toen een verzoek ingediend bij de Rijksvoorlichtingsdienst om de prins bij dat vliegtuig voor de camera een paar vragen te stellen, waaronder: heeft u weleens in dit vliegtuig gevlogen? Wat we toen nog niet wisten was dat het om de PH-PBA ging. De prins heeft dat toestel na de Tweede Wereldoorlog in Indonesië gekocht en hoogstpersoonlijk naar Nederland gevlogen. Dan is het natuurlijk wel heel stom om te vragen of hij weleens in dat toestel gevlogen had. Toen we dit ontdekten, hebben we nog geprobeerd het interview in te trekken, maar het was al te laat. De prins heeft mij toen persoonlijk gebeld om te vertellen hoe dom dit van ons was geweest.

13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?

Ik heb een aantal nevenfuncties. Ik ben in Gouda gemeenteraadslid. Daarnaast ben ik lid van de raad van toezicht van een regionale scholenkoepel voor primair onderwijs. En ik ben voorzitter van de Goudse cricketclub Olympia. Over mijn nevenfuncties praat ik weinig, tenzij iemand me ernaar vraagt.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

Aan de ene kant wordt er hard gewerkt, maar aan de andere kant is er ook altijd tijd en aandacht voor leuke dingen. En voor de persoon. Dat kenmerkt Leene Communicatie voor mij.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?

Het uitje naar IJsland heeft op mij de meeste indruk gemaakt. Dat kwam doordat het raakte aan mijn werk én nevenfuncties. Mijn portefeuille als gemeenteraadslid is duurzaamheid, iets waarmee ook Leene Communicatie zich bezighoudt. Tijdens het werkbezoek aan IJsland ging het onder meer daarover. Verder vond ik ook de coronaproof fietstocht door het Westland mooi. Dat laat zien dat als je creatief bent, je ondanks beperkingen toch veel voor elkaar kunt krijgen. Daarin blinkt Leene uit.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Ik zie twee tendensen. Het recht van de burger op transparante en begrijpelijke informatie van de overheid, wordt steeds meer een recht van de burger om alles te mogen weten over wat de overheid doet. Verder is er het steeds meer blenden van nieuwskanalen. Een krant was vroeger alleen een krant. Nu doen ze ook aan tv, radio en podcasts. En andersom doet tv nu ook aan geschreven journalistiek. Dat dit eerder niet gebeurde heeft te maken met de spreuk van Einstein die in ons kantoor op de muur staat: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Innovatie en vernieuwing is voor ons bij Leene Communicatie vanzelfsprekend, maar niet voor iedereen.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

In dit geval zou ik de quote van Einstein willen aanhalen als aanbeveling. Blijf doen wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Blijf vernieuwen en innoveren, dan volgen de nieuwe kansen vanzelf.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Ik denk dat PR en woordvoering steeds meer richting broadcasting gaan. Vroeger waren tv, kranten en radio van de media. Met de huidige internetmogelijkheden kunnen organisaties die kanalen naar zich toe trekken. Woordvoerders kunnen zelf nieuws gaan uitbrengen. Wij doen dat met Leene Communicatie ook al. We werken mee aan vlogs en podcasts van organisaties. We maken kranten, glossy’s en magazines. Je kunt je natuurlijk afvragen of dit wenselijk is. Toetsing en controle blijft belangrijk. Maar het is een ontwikkeling die niet meer is te stoppen en ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Ik heb Desmond Tutu een keer live zien spreken. Dat heeft een enorme indruk op me gemaakt. Hij is bisschop en ik ben zelf gelovig christen. De kracht van vergeving intrigeert mij. Wat ik bij de Waarheids- en Verzoeningscommissie heb gezien en gehoord, tart elke verbeelding. Ik zou Desmond Tutu willen vragen hoe je bij dat alles vergevingsgezind kunt blijven? En hoe je bruggen bouwt tussen mensen die zo ver uit elkaar staan?

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Een onderneming is altijd gericht op groei dus ik wens Leene Communicatie groei toe. Maar ik wens ook dat ze daarbij het menselijke aspect, dat voor Leene zo kenmerkend is, nooit uit het oog verliezen.

Lees wat we verder te vertellen hebben