Contact
Menu
Leene Inside

Twintig over Twintig: Robert Portier

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze oud-collega: Robert Portier.

1. Wil je je eens voorstellen?

Ik ben Robert Portier, 53 jaar en woon in Vleuten.

2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie?

Van januari 2019 tot februari 2020.

3. Wat deed je binnen het bureau?

Ik ben lang journalist geweest en voordat ik bij Leene Communicatie werkte, was ik NOS-correspondent in Australië. Terug in Nederland wilde ik per se niet meer werken als journalist. In Australië had ik de onwil van de regering gezien om iets aan de klimaatcrisis te doen. In Nederland zag ik juist dat mensen actief met duurzaamheid bezig waren. Dat wilde ik ook, maar dan vanuit mijn kracht: communicatie. Zo kwam ik bij Leene Communicatie terecht. Daar werd ik senior communicatieadviseur.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten werkte je binnen Leene Communicatie?

Ik was vrijwel vanaf het begin gedetacheerd bij opdrachtgever Vattenfall, waar ik de woordvoering ondersteunde. Verder was ik betrokken bij de rebranding van NUON naar Vattenfall. En ik heb ook een behoorlijke klus gehad aan het Vattenfall Solar Team, waar ik de PR ondersteunde.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Dat zijn er twee. Allereerst de geboorte van mijn kinderen. Hun komst heeft mijn leven enorm bepaald. En dan is er nog de coronacrisis. Dat vind ik zo’n ontwrichtende situatie, zoiets heb ik niet eerder meegemaakt.

6. Wat doe je nu?

Ik ben woordvoerder voor Vattenfall en heb wind en zon in mijn pakket. Dat betekent dat ik nog veel met Leene Communicatie te maken heb.

7. Wat voor bureau was het toen jij er werkte?

De mensen die bij Leene Communicatie werken, zijn bijna allemaal sociaal bewogen en maatschappelijk betrokken. En mede daardoor heeft het bureau ook veel inhoudelijke onderwerpen onder zich. De combinatie van die betrokkenheid en inhoudelijkheid is wat mij altijd heeft aangesproken.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Als ik namen ga noemen doe ik anderen tekort. Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij Leene Communicatie en dus ook op al mijn collega’s.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Het was voor mij een veelbewogen jaar. Ik kwam net terug uit Australië en moest mijn weg weer leren vinden in Nederland. Dat was voor mij bepalender dan de lessen van het communicatievak.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd?

Met een heel positief gevoel. Leene Communicatie is bezig met onderwerpen die ik interessant en belangrijk vind en ze doen dat vanuit inhoudelijkheid. Ze leveren een bijdrage die in mijn ogen nuttig en noodzakelijk is en ik ben blij dat ook ik daaraan heb bijgedragen.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Het is nog maar kort geleden dat ik bij Leene Communicatie werkte, dus er is weinig veranderd, maar corona heeft ook het professionele leven flink veranderd. Zo heb ik nu collega’s die ik nog niet in het echt ontmoet heb. Persoonlijk contact is ontzettend belangrijk en Teams is weliswaar een prachtige uitvinding, maar geen vervanger voor het bij elkaar zijn. Maar dit speelt natuurlijk niet alleen in de communicatiewereld.

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Dat ga ik hier natuurlijk niet delen. Maar dat ik er zelfs na een jaar niet in geslaagd ben een album te noemen voor Full Album Friday, zie ik wel als een tekortkoming.

13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?

Dingen die ik wilde delen, heb ik gedeeld. Daar was altijd de ruimte voor.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

Misschien is uniek niet het juiste woord. Maar waar bij Leene Communicatie de kracht zit is heel duidelijk. Hoe afgezaagd het misschien ook klinkt: de kracht zit in de mensen. En hoe zij aan inhoudelijke onderwerpen een waardevolle bijdrage leveren.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?

De enige keer dat er in mijn tijd bij Leene Communicatie een uitje was, was ik aan het werk voor het Vattenfall Solar Team. Ik was er dus helaas niet bij.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Bij Vattenfall zijn we nu bezig met de energietransitie. Hoewel iedereen van het gas af wil, merken we ook dat naarmate die transitie dichterbij komt en van iedereen offers vraagt, mensen opeens heel anders reageren. Dat probleem speelt niet alleen bij ons, de hele maatschappij heeft ermee te maken. We verharden en de polarisatie neemt toe. Het bij elkaar brengen van tegengestelde belangen en het creëren van maatschappelijk draagvak is de belangrijkste opgave waar we nu voor staan. Dat vraagt om voortdurende dialoog, je moet het gesprek aangaan.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

Leene moet blijven doen waar Leene goed in is. De kracht van Leene Communicatie zit in het geëngageerd en betrokken zijn, en in de thema’s. Dat heeft ook alles te maken met oprichter Job. Mensen zien Leene Communicatie als een betrokken, geëngageerde, ter zake kundige partij. Ik denk dat het goed is dat voort te zetten.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Twintig jaar geleden hadden we nog nooit van Twitter en WhatsApp, vlogs en podcasts gehoord. In die zin is het onmogelijk om 20 jaar vooruit te kijken. Maar wat de basis blijft, ook over 20 jaar, is het verhaal. Door de veranderingen in de techniek wordt het wel belangrijker dat je dat verhaal snel brengt en dat je persoonlijker reageert. Als mensen iets te melden hebben willen ze geen algemeen antwoord. Ze willen iets dat voor hen relevant is en hen aanspreekt. Dankzij de techniek kan dat ook steeds beter.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Ik ben wel benieuwd naar de baas van het IOC, hoe hij Japan dwingt te Olympische Spelen door te laten gaan terwijl Japan dat eigenlijk niet wil. Ik zou wel willen weten hoe dat soort gesprekken gaan.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Dat is makkelijk. In die 20 jaar heeft Leene Communicatie prachtig werk geleverd en een prachtig bedrijf neergezet. Ik hoop dat zich dat in de komende 20 jaar net zo blijft ontwikkelen. En dat over 20 jaar met dezelfde tevredenheid wordt teruggekeken als nu.

Lees wat we verder te vertellen hebben