Contact
Menu
Terug
Ton van Leeuwen
Leene Inside

Twintig over Twintig: Ton van Leeuwen

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze collega: Ton van Leeuwen.

1. Wil je je eens voorstellen? 

Ik ben Ton van Leeuwen, net 40 geworden. Ik ben geboren als tuinderszoon in Berkel en Rodenrijs, heb heel lang in Delft gewoond en ben net naar het centrum van Den Haag verhuisd. Steeds meer richting de grote stad dus!

2. Hoe lang werk je al bij Leene Communicatie?

In oktober vier jaar. Ik heb toen best een grote stap gezet. Daarvoor had ik namelijk alleen nog voor verschillende organisaties in de agrifood- en tuinbouwhoek gewerkt.

3. Wat doe je binnen het bureau?

Ik ben journalistiek tekstschrijver. In de praktijk combineer ik dat meestal met advieswerk en heb ik vaak ook de rol van projectleider. Daarnaast houd ik me regelmatig bezig met new business en diverse interne projecten. Die afwisseling tussen tekst en inhoud enerzijds en contact met klanten en collega’s anderzijds vind ik heel leuk.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten werk je binnen Leene Communicatie?

Een van mijn eerste grote projecten was het redigeren van de Agenda Digitale Overheid voor het ministerie van BZK. Daar zijn allerlei projecten uit voortgekomen op het vlak van digitalisering en datagedreven werken. Zo ben ik ook betrokken geraakt bij de City Deal Zicht op Ondermijning, waarin data worden ingezet voor een preventieve aanpak van ondermijnende criminaliteit. Verder werk ik onder meer voor de gemeente Rotterdam, Vattenfall, Plantum en de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders. En op dit moment ben ik druk met de communicatie rondom een burgerdialoog die het ministerie van Buitenlandse Zaken organiseert over de toekomst van Europa.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Privé waren dat mooie en verdrietige gebeurtenissen in familiekring. Op wereldschaal noem ik dan toch heel standaard 9/11, de financiële crisis van 2008 en de coronapandemie. Maar die vallen eigenlijk weer in het niet bij de klimaatverandering, wat eigenlijk een voortdurende gebeurtenis is.

6. Ben je op dit moment nog met andere dingen bezig?

Met van alles. Ik loop regelmatig hard, doe aan sportklimmen en improvisatietheater en bezoek graag musea, concerten en theaters. Daarnaast schrijf ik tegenwoordig ook steeds meer in mijn vrije tijd. Ik waag me weleens aan een gedicht en samen met een vriendin vorm ik een ‘schrijverscollectief’, zoals we het zelf met een knipoog noemen. We dagen elkaar elke week uit met een schrijfopdracht en vervolgens dragen we het resultaat aan elkaar voor.

7. Wat voor bureau is Leene Communicatie volgens jou?

Relevant, nuchter en sociaal.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Vraag dat over 20 jaar nog maar eens.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Omdat het mijn eerste baan is bij een communicatiebureau, ben ik hier voor het eerst voor klanten gaan werken. Maar ik merk dat dit ook weer niet heel anders is dan binnen een groot bedrijf voor collega’s werken. Dat heeft misschien ook te maken met de informele en flexibele manier waarop we bij Leene met klanten omgaan. Soms voelen zij ook net als collega’s, al heb je uiteindelijk natuurlijk een andere verhouding met elkaar. Ik denk dat ik geleerd heb daar een goede balans in te vinden. Wat ik verder geleerd heb zijn de typische bureauwerkzaamheden, zoals offertes maken en uren voor projecten inschatten.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op je dienstverband tot nu toe?

Heel positief. Fijne collega’s, interessante inhoudelijke thema’s en voldoende uitdaging: dat is wel zo’n beetje wat ik zoek in een baan.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Dat is moeilijk kiezen. Als het gaat om content en communicatiemiddelen denk ik dat verandering en innovatie vroeger in grotere en concretere stappen gingen. Je kreeg bijvoorbeeld websites. En toen blogs. En toen sociale media. Nu zijn nieuwe trends en ontwikkelingen nauwelijks meer bij te houden en te onderscheiden.

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Dat is makkelijk. Ik heb een keer een offerte twee minuten te laat ingediend, waardoor hij niet meer kon worden meegenomen door de aanbestedende partij. Ik verstuurde hem net op tijd, maar door de grote bijlagen was hij een paar minuten onderweg. De afdeling Inkoop was onverbiddelijk. Het ging om best een grote opdracht, dus dat heeft me nog wel even dwars gezeten…

13. Wat heb je nooit durven zeggen, maar wil alsnog met ons delen?

Bij Leene worden we als collega’s nog weleens verrast met een creatief extraatje, zoals een zomer- of thuiswerkpakket met vaak geinige gadgets erin. Superleuke initiatieven die ik enorm waardeer. Het nadeel van geinige gadgets is alleen dat ze nogal eens van plastic zijn en meestal niet per se in een behoefte voorzien. Met sommige van die extraatjes heb ik wat dat betreft wel eens wat moeite gehad. Gelukkig hebben ze vaak ook juist een extra ‘duurzaam tintje’. Want ik denk dat we met dit soort dingen als Leene best een beetje voorop mogen lopen.

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

Uniek is altijd een gevaarlijk woord, maar zelf vind ik het heel bijzonder om me voor werk te mogen verdiepen in allerlei thema’s die me persoonlijk interesseren en direct aangaan.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?

Dan moet ik kiezen tussen IJsland en Westland en dat is oprecht geen makkelijke keuze! De trip naar IJsland was onvergetelijk: de onderlinge sfeer was super en het landschap nergens mee te vergelijken. En wie kan nu zeggen dat hij vanuit een hot tub het Noorderlicht heeft gezien?! Maar ook aan het uitje naar Westland van vorig jaar bewaar ik goede herinneringen. Collega Maarten en ik hadden ons ten doel gesteld een zo duurzaam mogelijk uitje te organiseren. Dat paste uiteindelijk goed bij de coronabeperkingen. Een elektrische fietstocht tussen de kassen door, een inspirerend bezoek aan het bedrijf Koppert Cress, die voor het eerst sinds lange tijd weer een groep kon ontvangen, veganistisch tafelen op 1,5 meter afstand: heel fijn om toen binnen de regels nog iets met z’n allen te hebben kunnen doen.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Transparantie.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

De inhoud, net zoals nu.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Enerzijds denk ik dat communicatie nog meer dan nu iets van iedereen wordt, omdat iedereen rekening moet houden met meer transparantie. Anderzijds zullen er vast ook nieuwe specialismen ontstaan, die we nu nog niet kunnen bedenken maar waarschijnlijk met data te maken hebben. Persoonlijk hoop ik dat het ambacht van tekstschrijver zich daarbij ook blijft ontwikkelen en relevant blijft.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Ik ben in algemene zin benieuwd naar kunstenaars. Ik vind het fascinerend dat zij hun hele leven op zoek zijn naar inspiratie en die ene inval, met alle frustraties en donkere periodes die daarbij komen kijken. Ik zou willen vragen hoe ze het leven ook een beetje licht proberen te houden.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Meeveranderen met de tijd en de goede dingen behouden: persoonlijke aandacht en focus op de inhoud.

Filters

Lees wat we verder te vertellen hebben