Contact
Menu
Terug
Wendy Schaap
Leene Inside

Twintig over Twintig: Wendy Schaap

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze collega: Wendy Schaap.

1. Wil je je eens voorstellen? 

Ik ben Wendy Schaap. Samen met mijn gezin woon ik in Rotterdam. Na mijn studie heb ik tien jaar bij verschillende communicatieadviesbureaus gewerkt. Telkens mocht ik een kijkje nemen in een andere wereld en dat inspireerde mij enorm. Ik ontdekte dat mijn hart vooral sneller ging kloppen van maatschappelijk relevante vraagstukken. Dus toen ik de kans kreeg om de overstap te maken naar de Rijksoverheid, aarzelde ik geen moment. Vervolgens werkte ik negen jaar bij het Rijksvastgoedbedrijf, en de voorloper daarvan. Daar heb ik onder andere aan verschillende gebiedsontwikkelings- en vastgoedprojecten gewerkt, met als kers op de taart de renovatie van het Binnenhof. Een bijzondere ervaring! Na een tijdje begon het toch weer te kriebelen. En nu ben ik weer terug in de bureauwereld.

2. Hoe lang werk je al bij Leene Communicatie?

Ik ben begonnen bij Leene Communicatie op 16 maart 2020: de dag waarop de eerste coronalockdown begon. Die maandag gingen de scholen dicht en werd thuiswerken de norm. In de anderhalf jaar dat ik hier nu werk ben ik misschien tien keer op kantoor geweest. Ik heb me echter geen moment ‘verloren’ gevoeld, dankzij de fijne collega’s – en opdrachtgevers – met wie ik dagelijks (op afstand) samenwerk.

3. Wat doe je binnen het bureau?

Als senior communicatieadviseur werk ik veelal aan grote, complexe projecten waarin ik de rol van adviseur én projectleider vervul. Ik ben het gezicht naar de opdrachtgever en onderhoud de contacten. Met een team van tekstschrijvers, vormgevers en andere professionals werken we toe naar het gewenste resultaat. Daar komt veel teamwork bij kijken, zowel intern als aan klantzijde. Dat geeft mij veel energie!

Verder vorm ik met een aantal junior collega’s een ‘tandem’ op verschillende projecten. Mijn collega zit dan ‘voorop’, aan het stuur. Ik kijk over de schouder mee of we in de goede richting gaan, stuur bij en trap mee wanneer dat even wenselijk is. Zo leren we van elkaar. Daarnaast kijk ik altijd waar we als bureau nieuwe samenwerkingen kunnen aangaan.

4. Voor welke opdrachtgevers/projecten werk je binnen Leene Communicatie?

Ik werk aan verschillende projecten voor Rijkswaterstaat, van planvorming tot groot onderhoud aan snelwegen. Ook heb ik veel mooie dingen mogen doen voor het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) rondom thema’s als actieve openbaarmaking. Daarnaast werk ik voor verschillende gemeenten en bouwbedrijven, vaak zijn dit projecten op het gebied van omgevingscommunicatie.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

In mijn persoonlijke leven was dat de dag dat ik moeder werd! Een enorm cliché natuurlijk, maar m’n leven voelt sindsdien completer en zinvoller. Hoe pittig het soms ook is om een werkende moeder te zijn, het geeft me veel plezier en voldoening.

6. Ben je op dit moment nog met andere dingen bezig?

Thuis zijn we al een paar maanden aan het verbouwen. Hier pas ik omgevingscommunicatie toe in het klein, haha. Je merkt hoe fijn buren het vinden als ze vooraf weten wanneer ze weer herrie kunnen verwachten of wanneer de straat een tijdje geblokkeerd is. Zo werkt het bij grote bouwprojecten ook: wie vooraf goed op de hoogte is, ervaart vaak minder overlast.

7. Wat voor bureau is Leene Communicatie volgens jou?

Leene Communicatie draagt vanuit communicatieperspectief bij aan het oplossen van maatschappelijk relevante vraagstukken. Van corona tot armoedebestrijding, en van duurzaamheid tot onderwijs. Dit maakt dat we bij Leene allemaal heel gedreven zijn; want wat wij doen, doet ertoe. Verder vind ik ons een integer en authentiek bureau: what you see is what you get.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Ik werk hier nog te kort om deze vraag te kunnen beantwoorden. Ik vind dat we een mooie, gemêleerde groep collega’s zijn. Iedereen heeft een eigen verhaal.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor elkaar. Of het nu je collega of opdrachtgever is. Het is niet alleen het resultaat dat telt. De weg ernaartoe is minstens zo belangrijk. Corona heeft hier zeker aan bijgedragen. Laten we ook een beetje letten op elkaar. Werken moet leuk blijven, hoe lastig dat soms ook is vanuit je thuiskantoor.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op je dienstverband tot nu toe?

Met een heel goed gevoel. Ik zit hier goed op mijn plek.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

In mijn eerste baan bij een waterschap verstuurde ik per fax persberichten naar redacties. Communicatie bestond vooral uit voorlichting. We waren vooral aan het ‘zenden’ (eenrichtingsverkeer). En nu? Ons leven speelt zich grotendeels online af. Van eenrichtingsverkeer zijn we, via tweerichtingsverkeer, beland in een situatie met een enorme hoeveelheid figuurlijke richtingen, afslagen en rotondes. Ik vind dat wij als communicatieprofessionals moeten begrijpen hoe dit werkt. Om vervolgens verhalen te vertellen op een manier die aansluit bij de behoefte en belevingswereld van de mensen voor wie we iets kunnen betekenen. Op een geloofwaardige en betrouwbare manier.

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Tja, ik ben een enorme flapuit. Draag het hart op de tong. Ook maak ik graag een grapje of een lolletje. Dat vinden mensen vaak leuk of verfrissend, maar ik kan soms ook wel onhandige of tactloze dingen zeggen. Gelukkig zeg ik ook makkelijk ‘sorry’ en meestal kunnen we er dan ook samen om lachen.

13. Wat heb je nooit durven zeggen, maar wil alsnog met ons delen?

Uh… ik heb niet zoveel met het huidige pand waar we in werken, als ik eerlijk ben. Maar daar komt binnenkort verandering in, want we gaan verhuizen!

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

We zijn groot in de zin dat we een opdrachtgever op veel gebieden kunnen helpen. Van advies tot en met creatie en realisatie. We hebben een multidisciplinair team en kennis van veel verschillende domeinen. Tegelijkertijd zijn we klein genoeg om persoonlijk contact te onderhouden met de klant.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom?

Ik heb pas één uitje meegemaakt en dat was vorig jaar zomer, toen de coronamaatregelen iets versoepeld waren. We gingen onder andere fietsen in het Westland en deden een kookworkshop. Supergezellig en voor mij de perfecte manier om mijn nieuwe collega’s te leren kennen. De meesten had ik nog niet eerder ‘in het echt’ gezien en gesproken.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Het verschijnsel ‘nepnieuws’ en de opkomst van influencers op alle mogelijke terreinen. Er is zo’n enorme hoeveelheid informatie, van zoveel verschillende afzenders. Hoe weet je wat nu de waarheid is? Wat is een feit? En wat is een mening? Bovendien kom je door algoritmes op internet en social media steeds meer in een tunnel terecht van informatie over onderwerpen die jij interessant vindt. Hier ligt een grote uitdaging voor het communicatievak: hoe helpen we organisaties om hun verhaal goed over het voetlicht te brengen bij de mensen voor wie dit relevant is? Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal wordt ‘gezien’, en als betrouwbaar en echt wordt ervaren?

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

Ik denk dat we vooral door moeten gaan met waar we goed in zijn: duidelijke communicatie over maatschappelijke vraagstukken. Ook moeten we onszelf continu blijven ontwikkelen om van betekenis te blijven.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Wat een onmogelijke vraag… 20 jaar is een hele tijd! Technologische ontwikkelingen zullen een nog grotere vlucht nemen. Tegelijkertijd hoop en verwacht ik dat het echte, persoonlijke contact tussen mensen zal blijven bestaan. Want dat is in essentie waar communicatie voor mij over gaat. De verbinding tussen mensen.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

In 2019 was Michelle Obama in Nederland. Samen met m’n moeder zat ik in de Ziggo Dome om te luisteren naar haar verhaal. Wat een mooie, krachtige vrouw. En wat een inspiratiebron voor meisjes en vrouwen om het maximale uit zichzelf te halen. Als ik de kans zou krijgen, zou ik Michelle willen voorstellen aan mijn dochter! En haar willen vragen hoe jonge meiden zoals zij, in deze soms ingewikkelde samenleving, kansen kunnen grijpen om ‘te worden wie ze willen zijn’. Haar boek ‘Becoming’ is overigens echt een aanrader.

20. Wat is je wens voor Leene Communicatie?

Dat we nog zeker 20 jaar een bijdrage mogen blijven leveren aan maatschappelijke ontwikkelingen en een inspirerende leerschool mogen zijn voor (beginnende) communicatieprofessionals.

Filters

Lees wat we verder te vertellen hebben