Contact
Menu
Terug
Leene Inside

Twintig over Twintig: Machteld Henzel – in ’t Hout

Leene Communicatie bestaat 20 jaar. Om dit te vieren laten we de komende maanden twintig collega’s en oud-collega’s aan het woord over ons bureau, ons werk en het communicatievak. Onder het motto ‘twintig over twintig’ blikken zij in twintig vragen terug op twintig jaar Leene én kijken ze naar wat de ontwikkelingen binnen ons vak betekenen voor de komende twintig jaar. In dit blog onze oud-collega: Machteld Henzel – in ’t Hout.

1. Wil je jezelf eens voorstellen?

Ik ben Machteld Henzel – in ’t Hout, getrouwd met Ernst en samen hebben we drie kinderen in de basisschoolleeftijd. Sinds begin 2010 ben ik zelfstandig tekstschrijfster en werk ik aan kleine en grotere kunstprojecten om me ook te uiten in beeldtaal.

2. Van wanneer tot wanneer werkte je bij Leene Communicatie?

Van 2005 tot 2010 werkte ik bij Leene.txt Het bureau was toen nog gevestigd aan het Zwaansgat. Ik was de 6e medewerker en de eerste vrouw die fulltime bij Leene.txt werkte. Corine was de andere vrouw binnen het bureau, maar zij kwam toen nog alleen op woensdag om de administratie te doen.

3. Wat deed je binnen het bureau?

Bij Leene.txt ben ik begonnen als tekstschrijver en later ben ik nog even teamleider geweest. Het werd me al snel duidelijk dat leidinggeven niet bij mij past. Laat mij maar schrijven, dat vind ik het leukste. Wat ik níet deed binnen het bureau die eerste tijd, was het toilet schoonmaken. Aan het Zwaansgat was er geen schoonmaakhulp en dus een schoonmaakrooster. Als enige vrouw was ik vrijgesteld van het schoonmaken van de wc. Daar had ik natuurlijk geen bezwaar tegen.

4. Voor welke opdrachtgevers / projecten?

Voordat ik bij Leene kwam, werkte ik altijd aan de klantzijde en altijd voor multinationals. Toen ik bij het bureau kwam, vroeg Job wat voor opdrachten ik echt niet zag zitten. “Ik wil niet werken voor de overheid”, was mijn antwoord. “Goed”, zei Job, “dan ga je dat dus juist doen.” En zo geschiedde en het bleek een goede match. Jaren deed ik projectcommunicatie bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Ik heb ook voor opdrachtgevers in het bedrijfsleven gewerkt, maar dan vaak binnen het sociaal domein. En dat ligt me nog steeds erg goed. Dat heeft Job toen goed gezien.

5. Wat was voor jou de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar?

Jeetje, dat is een makkelijke en tegelijkertijd een moeilijke vraag. Twintig jaar is een lange periode waarin veel kan gebeuren. Ik geloof dat belangrijke gebeurtenissen niet per se grote gebeurtenissen zijn. Soms blijken op het oog onbelangrijke gebeurtenissen, achteraf heel belangrijk te zijn. De belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen 20 jaar is de ontmoeting met mijn man Ernst. Dat ene spontane etentje bij wederzijdse vrienden heeft geleid tot het prachtige gezin dat we nu vormen.

6. Wat doe je nu?

Sinds 2010 ben ik zelfstandig tekstschrijver en werk ik voor verschillende (vaste) opdrachtgevers. En ik combineer mijn schrijfwerk met het maken van verschillende vormen van beeldende kunst. Schrijfhout is inmiddels uitgegroeid tot Atelier Schrijfhout.

7. Wat voor bureau was Leene.txt toen jij er werkte?

Een klein maar ambitieus bureau met vakidioten.

8. Welke collega’s zijn je het meest bijgebleven en waarom?

Alle collega’s waarmee ik heb gewerkt, staan nog op mijn netvlies. Zeker in de begindagen kwamen de mensen binnen via het netwerk en was er een persoonlijke connectie. Maar ook de collega’s die later kwamen, waren uit een zeker hout gesneden waardoor het een mooie mix was van mensen.

9. Wat heb je geleerd bij Leene Communicatie?

Zoals Job zei in mijn afscheidsspeech, heeft mijn periode bij Leene mij aangezet tot het zelfstandig ondernemerschap. Ik heb geleerd hoe je offertes en facturen maakt en hoe je inspeelt op de vraag van opdrachtgevers en je profileert. En ook dat het toch wel erg fijn is om eigen baas te zijn.

10. Met welk gevoel kijk jij terug op die tijd?

Ik kijk toch wel met gemengde gevoelens terug. Ik heb het erg naar mijn zin gehad, maar er gingen toch ook dingen minder goed. Heel eerlijk gezegd, denk ik dat Job best wel even moest wennen aan het runnen van een bureau. Leene.txt groeide ontzettend snel en dat vraagt veel van het management. Niet alleen moest er ingespeeld worden op de groeiende vraag van opdrachtgevers, maar er moest gebouwd worden aan een onderneming met alles wat daarbij komt kijken. En dat lukte in die begindagen misschien niet altijd even goed.

11. Wat was er toen/vroeger in de communicatiewereld helemaal anders dan tegenwoordig?

Dat moet wel de digitalisering zijn. Alles kan tegenwoordig online en de rol van sociale media is groter dan we ooit hebben durven denken.

12. Wat was je grootste blunder, lachwekkende situatie of uitglijder?

Dat zijn er zoveel, ik ben nogal spontaan. Of impulsief, het is maar hoe je het wil noemen. Eén uitglijder die meteen een goed beeld geeft van mij, is deze: een manager bood mij een lift aan naar het station. Terwijl we door de parkeergarage op weg waren naar zijn – voor mij onbekende – auto, hield ik een heel betoog over hoe lelijk een Opel Vectra wel niet is. Ik had hem ingeschat als iemand die mijn mening zou delen. Eén keer raden wat voor auto hij had. Juist, een Opel Vectra.

13. Wat heb je toen nooit durven zeggen, maar wil je alsnog met ons delen?

“Job, het lepeltje hoeft niet door de bodem van je kopje heen. Stop met zo irritant hard in je koffie roeren.”

14. Wat maakt Leene Communicatie volgens jou uniek?

Uniek weet ik niet, wel denk ik dat de kracht van Leene.txt toentertijd zat in het bieden van tekstschrijven+, zoals we het noemden. Opdrachtgevers klopten aan voor de productie van teksten en kregen er advies bij. Dat in tegenstelling tot veel bureaus waar veel adviezen werden gegeven, maar niet gerealiseerd.

15. Wat was het leukste Leene-uitje waar je ooit bij was en waarom (vertel eens…)?

Dat moet het uitje naar Amsterdam zijn. We gingen op zoek naar een gestolen Rembrandt en genoten van het prachtige weer op verschillende terrassen.

16. Wat is volgens jou de belangrijkste communicatietrend van dit moment?

Een sterk verbonden online en offline aanwezigheid.

17. Waar zou Leene Communicatie zich volgens jou de komende 20 jaar op moeten richten?

Dat vind ik lastig, ik denk dat ze vooral moeten blijven bij de oorsprong van het bureau. En dat kan uiteraard ook in een modern (digitaal en interactief) jasje.

18. Hoe zie jij de communicatiewereld over 20 jaar?

Door een bril met nog weer iets sterkere glazen. En ik denk dat we weer terug gaan naar minder en beter.

19. Naar wie ben je benieuwd en wat zou je die persoon willen vragen?

Ik had graag Annie M.G. Schmidt eens gesproken en haar gevraagd naar haar eindeloze stroom aan inspiratie. 20. Wat is je wens voor Leene Communicatie? Dat het een inspirerende plek is voor medewerkers en opdrachtgevers, waar zij samen werken aan ideeën in woord en beeld.

 

Lees wat we verder te vertellen hebben