Als er één ding is dat contentmarketeers graag doen, is het … content maken. Niet alleen voor de doelgroepen die ze bedienen, maar ook voor hun vakgenoten. Die kennisdeling over het vakgebied (want contentmarketing mag zich inmiddels gerust een volwaardige discipline noemen!) levert héél veel lezenswaardige artikelen, blogs, whitepapers en tweets op. Om een information overload te voorkomen, zetten we hier de vijf recente publicaties op een rij die ons blij maakten.
1: Verslag van een internationale contentmarketing conferentie
De aandachtspanne van de mens is tegenwoordig korter dan die van een goudvis, namelijk 8 seconden. Is contentmarketing daarmee niet een onmogelijk vak geworden? Erik Eggens’ verslag van de Content Marketing Summit in Londen laat positieve geluiden horen. Zo is contentmarketing volgens de deskundigen de snelst groeiende vorm van marketing. En hoewel het lastig is om consumenten te (blijven) boeien, zijn er steeds meer tools, zoals big data, om de doelgroep te bereiken.
Must-do’s volgens de sprekers tijdens de conferentie: investeer in relevante kwaliteitscontent; gebruik een authentieke, persoonlijke benadering; en zorg dat de content is afgestemd op mobiel gebruik.
http://www.marketingfacts.nl/berichten/the-next-plastic-bag-crisis-contentmarketing-op-zoek-naar-relevantie
2: Nieuw boek: Doelstellingen behalen met contentmarketing
De basis voor succesvolle en onderbouwde contentmarketing. Dat is de belofte van het boek dat Christine Liebrecht schreef op basis van onderzoek naar het behalen van contentmarketingdoelstellingen. Een van de opvallende uitkomsten: tekst levert een grotere bijdrage aan het succes van contentmarketing dan video. Video’s zijn weliswaar essentieel om prettig deelbare content te ontwikkelen, maar een herwaardering van tekst is volgens Liebrecht zeker op zijn plaats.
http://www.swocc.nl/kennisbank-item/doelstellingen-behalen-met-contentmarketing/
3: Artikel: 10 richtlijnen voor succesvolle contentmarketing in 2016 en 2017
Grappen maken is prima, maar kennis delen is beter. Vergeet het verschil tussen online en offline: de kranten staan vol met de Tweets van gisteren. Beter tien korte video-items dan één lange. Gebruik echte mensen en echte verhalen. Het zijn inzichten die Steven van Belleghem deelt in een artikel over succesvolle, toekomstbestendige contentmarketing. Zijn uitgangspunten: contentmarketing is geen hype en er zijn nu meer mogelijkheden dan ooit om er succesvol mee aan de slag te gaan.
http://www.frankwatching.com/archive/2015/12/10/10-richtlijnen-voor-succesvolle-contentmarketing-in-2016-2017
4: Interview: Adjiedj Bakas over communicatie en marketing in 2016
Wat heeft 2016 (‘het jaar van de Aap’) in petto voor het communicatie- en marketingvak? Een kleine greep uit de voorspellingen die trendwatcher Adjiedj Bakas recent in een interview met Marketing Online benoemde: Oude en nieuwe media zullen vaker gecombineerd worden. Er is een groeiende behoefte aan Grote Verhalen. De fun-factor wordt belangrijker dan ooit. Naast echte, authentieke verhalen is er steeds meer ruimte voor fantasy.
Goed nieuws voor storytellers, contentmarketeers en tekstschrijvers: volgens Bakas is en blijft storytelling belangrijk.
http://www.marketingonline.nl/nieuws/marketing-het-jaar-van-de-aap
5: Blog: 69 marketingdeskundigen doen voorspellingen voor 2016
Leestip voor iedereen die maar geen genoeg krijgt van toekomstvoorspellingen en expert views: Silicon Valley-held Bryan Kramer vroeg 69 vakgenoten om vooruit te blikken op 2016. Dat levert een stortvloed aan visies op.Daarbij komen inmiddels alom bekende trends aan bod, zoals de onstuitbare opmars van (live) video’s en de groeiende behoefte aan effectiviteitsmetingen in contentmarketing. Maar ook verrassende ontwikkelingen passeren de revue. Denk aan het toenemende belang van live events om doelgroepen te betrekken en aan de wederopstanding van e-mailmarketing.
http://bryankramer.com/69-experts-share-2016-marketing-predictions