Contact
Menu
Actueel

Vraag-me-niets-register

“Afgelopen dinsdag is uw bestelling bezorgd. We zijn benieuwd naar uw ervaringen met onze webwinkel.”
“U heeft recent een theatervoorstelling bezocht in onze schouwburg. Wat vond u van deze voorstelling?”
“Om de klant tevredenheid te verbeteren werken wij samen met de onafhankelijke review-site trustpilot om reviews te verzamelen en te tonen. Wilt u ons beoordelen op trustpilot?”

De laatste tijd word ik overspoeld door digitale enquêtes, evaluaties en vragenlijsten. Ik kan geen gesprek met het ‘klantcontactcentrum’ van mijn energieleverancier voeren of ik krijg dezelfde avond een email over hoe ik het gesprek ervaren heb. Zodra ik een online bestelling plaats krijg ik een vragenlijst over de dienstverlening van de webwinkel. Plus een enquête over de bezorging door de vervoerder. Én een verzoek om een online recensie te plaatsen bij kieskeurig of trustpilot: “Maak kans op 100 euro!”. En dat staat nog los van de mails over de bestelling zelf:

  • Welkom bij webwinkel ABC!
  • Uw bestelling is ontvangen!
  • Status gewijzigd: betaling ontvangen!
  • Uw bestelling is verzonden!
  • Track-en-trace hier uw bestelling! Al dan niet gevolgd door ‘We hebben u gemist, kies hier uw nieuwe bezorgdatum’.
  • Uw bestelling is bezorgd. Veel plezier met uw aankoop!

En met een beetje pech heb je ook de optie ‘Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief’ aangevinkt laten staan. Maar ook zonder bestellingen of direct contact ontvang ik steeds vaker de vraag om mee te werken aan een evaluatie of klanttevredenheidsonderzoek. “Invullen kost u maar 5 minuten…’.

Klantbeleving
Het zal allemaal wel te maken hebben met het ‘centraal stellen van de klantbeleving’ en de ‘digitale customer experience’. Of met een verdwaalde marketeer die wekelijks ‘de output van het klantfeedbacksysteem’ moet rapporteren aan zijn baas. Of zou er echt iets wezenlijk veranderen door al die feedback? Ik hoor en merk er in ieder geval weinig van.

Natuurlijk, klantbeleving is belangrijk en ook bij Leene Communicatie doen we er alles aan om de boodschap van onze opdrachtgevers zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de doelgroep. En dus zijn we oprecht benieuwd naar feedback van die doelgroep (en opdrachtgevers). Content moet duidelijk én relevant zijn, of het nu gaat om webteksten, een videoanimatie of een whitepaper. Maar om nu met elke uiting een vragenlijst mee te sturen…

Ik ben in ieder geval even klaar met al die mails met verzoeken om een online vragenlijst in te vullen. STOP. MET. MAILEN. Een vraag-me-niets-register lijkt me een goed idee!

Peter van Apeldoorn

Lees wat we verder te vertellen hebben