Vanaf 21 april krijgen websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten een hogere ranking in Google. Wat betekent dit voor de (vindbaarheid van) content? En hoe zorg je dat jouw content optimaal geschikt is voor mobiel? Een blog van Peter en Steffart die ook op Frankwatching verscheen.
Eerst even wat feiten en cijfers op een rij. Er zijn in Nederland inmiddels evenveel smartphone- als laptop-gebruikers en het aantal mensen met een tablet is gelijk aan het aantal mensen met een desktopcomputer. Er is één belangrijk verschil: het aantal laptops is stabiel en het aantal desktops daalt, terwijl de verkoop van mobiele devices al jaren achtereen fors stijgt.
Meer en groter
Wereldwijd worden websites inmiddels vaker bezocht via een mobiel apparaat dan via een computer. In Nederland ligt het percentage mobiel gebruik op ongeveer 60%. Inmiddels beschikt ruim driekwart van de Nederlanders over een smartphone, die bovendien steeds vaker over een groot scherm beschikt. Dit vereenvoudigt mobiel internetten natuurlijk enorm.
- Ruim 40% van de telefoons die vorig jaar werden gelanceerd, beschikt over een scherm van 5 inch of groter. Voor het beeld: de nieuwste iPhone 6 heeft een scherm van 4,7 inch.
4G groeit stormachtig
Het razendsnelle mobiele 4G-netwerk maakt een enorme opmars door. In één jaar tijd (februari 2014-februari 2015) is het aantal 4G-gebruikers vervijfvoudigd: 21% van de Nederlanders maakt er inmiddels gebruik van. Het verschil met het langzamere 3G is groot. KPN heeft inmiddels laten weten dat zij al haar gebruikers per 21 april – toevallig of niet – overzet naar 4G. Dit heeft grote gevolgen voor de beleving en het gemak van mobiel internet en zal het gebruik ervan verder doen toenemen.
- In het derde kwartaal van 2014 werd er maar liefst 17,7 petabyte aan mobiele data verstuurd. Een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Die hoeveelheid data staat gelijk aan een stapel cd-roms van 4 meter hoog, zonder doosje. Per minuut welteverstaan, en alleen in Nederland.
Hogere ranking in Google
En nu het belangrijkste nieuws: vanaf 21 april krijgen websites die geschikt zijn voor mobiele internetters een hogere ranking in Google. Die ranking is gebaseerd op de technische opbouw van sites. Zo moet Google overweg kunnen met de instellingen van een site, de toegankelijkheid van Javascript-, CCS- en afbeeldingsbestanden en de toegankelijkheid van vooral de videocontent die erop staat. Meer informatie daarover vind je hier.
Inspelen op ontwikkelingen
Veel organisaties zijn volop bezig om in te spelen op deze ontwikkelingen. En wellicht ben je ook al aan de slag met het technisch aanpassen van je site. Maar vergeet dan ook je content niet. Want mobiele sites worden minstens zo intensief bekeken als sites die vanaf een computer worden bezocht. Sterker nog: verschillende onderzoeken wijzen eerder op langer bezoek en meer bekeken pagina’s. Belangrijk dus om je gebruiker relevante content te bieden. Het is een overigens fabeltje dat geschreven content voor mobiele gebruikers ultrakort moet zijn. En het is ook vooroordeel dat mobiele gebruikers zich vooral oriënteren, maar dat transacties uiteindelijk via de computer plaatsvinden. Het aantal mobiele transacties neemt toe: ongeveer 30% van bijvoorbeeld alle internetaankopen in Nederland zal dit jaar worden gedaan vanaf een mobiel apparaat. De verhouding tablet-smartphone is ongeveer gelijk.
Vijf tips
Met het toenemend gebruik van mobile devices is het slim ook je content te optimaliseren voor mobiel gebruik. Hoe? Vijf tips op een rij.
1 Bepaal je uitgangspunt: welk doel heeft jouw mobiele site?
Een optimale mobiele site betekent keuzes maken. Ga daarom na hoe jouw organisatie de mobiele site ziet? Als geheel nieuw kanaal voor transacties, service of informatievoorziening, los van de desktop-versie? Kies je voor een aparte mobiele site of zie je mobiel als verlengstuk van de reguliere site? Of draai je het om en neem je mobiel als uitgangspunt, en vertaal je dat vervolgens door naar je website voor computergebruikers? Draait het om beleving, om verkoop, of wil je dat bezoekers deze week vooral je trendrapport bekijken? Het klinkt als een open deur, maar besef dat heldere doelen en prioriteiten je helpen om je mobiele site tot een succes te maken.
Een goed voorbeeld is de site van Deloitte. De site houdt sterk rekening met mobiele gebruikers én computergebruikers en dat heeft geleid tot een site waar qua content scherpe keuzes zijn gemaakt. Voorheen werden mobiele gebruikers overspoeld met informatie, nu pakt de site goed uit voor alle platforms.
2 Prioriteer je content
Sites met drie, vier niveaus zijn mobiel ontoegankelijk. Hoog tijd dus voor een herschikking van je content. Het betekent niet per definitie dat je veel content buiten je mobiele site houdt, maar wel dat je niet alles kunt opnemen in een structuur met subnavigatie. Geef prioriteit aan wat bezoekers niet mogen missen en denk daarbij vanuit de bezoeker.
3 Houd rekening met het tempo van de bezoeker
Hoewel ook mobiele sites goed en lang bekeken worden is het zaak om snel to-the-point te komen. Dat hoeft niet ten koste te gaan van de inhoud, maar niemand zit te wachten op overbodige content – humbug zogezegd. Dat geldt natuurlijk ook voor je desktopversie maar mobiel kent een andere oriëntatie en leesrichting.
Goede voorbeelden zijn de mobiele sites van ASN Bank en de Rabobank. Het is klip en klaar wat bezoekers hier kunnen verwachten. De ASN Bank heeft nog geen mobiele site en je ziet meteen hoe groot dat verschil is. De mobiele weergave is op dit moment in ieder geval niet voorbereidt op ‘de wereld van morgen.
4 Werk met goede koppen
Een goede kop maakt het verschil. Aantrekkelijke koppen worden steeds belangrijker omdat mobiele bezoekers scrollen en scannen. Een goede kop is duidelijk, informatief en aantrekkelijk of prikkelend. Formuleer een kop actief zodat deze meer aandacht trekt. Oude en wellicht bekende regels uit de journalistiek maar juist nu actueel. Misschien overbodig, maar houd daarbij ook rekening met een maximale lengte: een kop over twee regels oogt slordig en is onduidelijk.
De nieuwskoppen op de website Rijksoverheid.nl worden vaak afgebroken. Dat is een uitdaging voor een creatieve webredactie en niet zozeer een technisch issue.
5 Schrijf oprolbaar, gelaagd en scanbaar
Bouw de informatiewaarde in een artikel op van belangrijk naar minder belangrijk, zodat de lezer kan volstaan met het lezen van het begin van het artikel. Bied de bezoeker de belangrijkste informatie eerst maar geef ook de mogelijkheid om te verdiepen door op een gebruikersvriendelijke en logische wijze meer achtergrondinformatie aan te bieden. Ook het gebruik van opsommingen en highlights is sterk aan te raden. Maak het de gebruiker zo makkelijk en overzichtelijk mogelijk.
Interessant in dit kader is de vergelijking tussen de site van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland en die van de Belastingdienst. Het behoeft geen toelichting welke prettiger in het gebruik is vanaf een mobiel apparaat.
De aanpassing van Google’s algoritmen vanaf 21 april is wellicht een mooie aanleiding om met de IT-afdeling te checken in hoeverre je site geschikt is voor mobiel gebruik. En overleg dan ook even met je contentbeheerder, redacteuren of de afdeling communicatie over je content. Want een mobiel toegankelijke site is niet alleen een kwestie van techniek!