Voor online zichtbaarheid is het essentieel dat mensen jouw content niet alleen lezen en liken, maar ook delen. Hoe zorg je voor deelbare blogs, video’s en andere content? Drie must-reads met verlossende antwoorden.
De 35 miljoen berichten die Amerikaanse merken publiceerden tussen januari en oktober 2015 op Facebook, Twitter en Instagram leverden miljarden likes en retweets op, aldus onderzoek van Sharablee. Maar slechts 7 procent van de acties van consumenten via sociale media betrof content sharing. Ook uit een vergelijkbaar onderzoek van Moz en BuzzSumo blijkt dat de meerderheid van de onderzochte publicaties weinig tot geen shares krijgt. Reden? Het gros van de online artikelen is van matige kwaliteit en wordt onvoldoende gepromoot.
Tips voor shareable content
Goed nieuws brengen de genoemde onderzoeken ook. De auteurs geven namelijk verrassende tips om content shareable te maken. Zo laat de studie van Sharablee zien dat vrouwen vooral nuttige content delen, terwijl bij mannen humor een drijfveer is. Daarnaast concluderen Moz en BuzzSumo dat vooral artikelen met opiniërende, journalistieke en op onderzoek gebaseerde content social shares opleveren. Opvallend daarbij is dat ook longcopy goed scoort. Natuurlijk zijn er ook nog talloze andere publicaties die ons helpen om content te ontwikkelen die daadwerkelijk gedeeld wordt. Onze drie favorieten:
1- Het belang van storytelling
Creëer content en vertel voortdurend verhalen. Dat is de boodschap van het blog van Susanna Gebauer, expert op het gebied van social-media-marketing. Haar devies: zonder een continue stroom eigen content en verhalen blijft succes op sociale media een vergezicht. Retweets en shares zijn niet genoeg, goede verhalen zijn essentieel.
2- Tips voor beelden bij blogs
Welk type beeldmateriaal maakt een blog shareable via sociale media? Uit een analyse van Neil Patel blijkt dat blogartikelen met tekeningen en animated graphics, zoals interactieve infographics, het meest gedeeld worden. Helaas zijn dit soorten beelden doorgaans ingewikkeld en kostbaar om te maken. Infographics en grafieken bieden dan een alternatief. Een waarschuwing van Neil: houd je in ieder geval verre van stockfotografie en rechtenvrije foto’s.
3- Infographic over visuele content op sociale media
Het is allang geen nieuws meer dat visuele content op Twitter en Facebook op meer belangstelling mag rekenen dan tekst. Die kennis maakt de keuze voor het juiste beeld er niet direct eenvoudiger op. Gelukkig zette Juntae Delane de drie stappen naar sterke visuele content op een rij – heel toepasselijk in een infographic. De moraal van het verhaal: denk na over passende kleuren, kies een aansprekend lettertype en houd rekening met de verschillende formaten van de diverse socialemediakanalen.
Kwaliteit is in
Het mag duidelijk zijn: het creëren van shareable content is bepaald geen koud kunstje. Er is een doordachte strategie voor nodig, die met precisie en volharding wordt uitgevoerd. Advertenties op Twitter en Facebook, social influencers inzetten, content cureren? Als we recente onderzoeken mogen geloven, zijn dat quick fixes die hoogwaardige content niet kunnen vervangen. Niet voor niets voorspellen PR- en marketingdeskundigen dat in 2016 kwaliteit belangrijker wordt dan ooit.
Meer lezen over het belang van hoogwaardige tekstcreatie? Wij blogden al eerder over de actualiteit van het motto ‘content is king’.
Lynsey Dubbeld is communicatie- en mediaspecialist bij Leene Communicatie.