Contact
Menu
Blauwe partytent met mensen
Dubbelinterview opdrachtgeverVormgeving

Gas terug, samen vooruit: op pad met de campagne in Wijk bij Duurstede

 

Bij Leene Communicatie werken we aan tal van interessante projecten. Een van onze opdrachtgevers is Gemeente Wijk bij Duurstede, die druk bezig is met een warmtetransitie. Wij helpen bewoners hierbij te betrekken met een communicatiestrategie en campagnes, zoals de activatiecampagne ‘Gas terug, samen vooruit’. Marlous van Merkenstein, communicatieadviseur Duurzaamheid bij de gemeente, en onze collega Koos Pol, die als vormgever bij het project betrokken is vanuit onze zusteronderneming VormVijf, gaan met elkaar in gesprek.

“Alle huizen in Nederland aardgasvrij in 2050: de landelijke klimaatdoelstellingen zijn een hele opgave”, vertelt Marlous. “Daarom willen we bewoners nu al helpen bij het aardgasvrijklaar maken van hun woning, door te isoleren en met het besparen van energie. Dat doen we in Wijk bij Duurstede onder andere met de activatiecampagne ‘Gas terug, samen vooruit’. We maakten een tour langs alle wijken, waar we een pop-up-tent neerzetten en met de bewoners in gesprek gingen. We vroegen mensen welke vragen zij hadden op het gebied van energie. Zoals: wordt mijn huis straks nog wel lekker warm?  Hoe werkt een warmtepomp? Ook gaven we tassen weg met energiebesparende producten erin, die mensen thuis konden gebruiken.”

Ontwikkeling van de campagnestijl

Koos vult aan: “Bij het overkoepelende concept van ‘Gas terug, samen vooruit’ zocht ik een verbindende stijl voor de campagneproducten. Ik ontwikkelde het campagnelogo, dat symbool staat voor de route naar een aardgasvrije toekomst. Het logo toont een weggetje met een stip op de horizon, waarbij de pointer verwijst naar elektrisch verwarmen. De kleuren en lettertypes zijn activerend en passen bij de huisstijl van de gemeente Wijk bij Duurstede.” Deze stijl gebruikte Koos in het ontwerp van de pop-up-tent, maar ook in de abri’s, flyers, kranten, , posters, digiborden en zelfs jassen voor de medewerkers van de gemeente, die ze aantrokken tijdens hun tour in de wijken. “We hebben de jassen ook gebruikt voor andere acties, zoals een gratis isolatieactie. Met die jassen lijk je gewoon iemand”, lacht Marlous.

“Een van de momenten waarop onze samenwerking met Leene echt ten uitvoer kwam”, herinnert Marlous zich, “was het idee om de wethouder met dat bord de wijk in te laten gaan. Dat idee gaf Leene al vroeg in het proces mee.”

Het samenspel van al die campagneproducten maakt het geheel indrukwekkend en professioneel. De campagne komt dan écht over, alles versterkt elkaar.

Koos: “Ik herinner me nog hoeveel moeite ik had met het ontwerp van de pop-up-tent. Zoiets ontwerp ik niet dagelijks, dus ik zat te stoeien met vragen als: hoe vaak moet het logo erop, en hoe groot dan, en moet de URL eigenlijk ook zichtbaar zijn? Maar ik ben blij met het eindresultaat.” Dat bevestigt Marlous: “Het samenspel van al die campagneproducten maakt het geheel indrukwekkend en professioneel. De campagne komt dan écht over, alles versterkt elkaar.”

Vrouw met banner in haar handen

Ontzorgen en adviseren

“Ik ben blij met de vrijheid die ik van Marlous kreeg om mijn expertise te gebruiken, zonder te worden beperkt door strakke eisen en kaders”, vertelt Koos. “Dan komen de mooiste dingen tot stand. De samenwerking verliep ook goed.” “Zeker”, zegt Marlous, “als je met Leene aan de slag gaat, word je eigenlijk volledig ontzorgd. Ze nemen je alles uit handen én je weet dat het goed gebeurt. Het had mijzelf te veel tijd gekost om alles te regelen, maar nu had ik er bijna geen omkijken naar.”

“We hebben naast de ontwikkeling van de campagnestijl ook goed strategisch advies gekregen, bijvoorbeeld over de landingspagina jouwhuisslimmer.nl/wijk, die later in beeld kwam. Hiervoor stond de huisstijl al min of meer vast, maar daar ging Leene flexibel mee om. Van de zestien gemeenten die meedoen aan jouwhuisslimmer stond de website van Wijk bij Duurstede altijd onderin de lijst van de meestbezochte website, maar staan we sinds de campagne bovenin de lijst – onder Utrecht uiteraard. Zo hoog hebben we nog nooit gestaan. Vooral de inkoopactie voor spouw- vloer- en bodemisolatie, die onderdeel was van de campagne, leverde een recordaantal bezoekers op.”

Meer lezen over de campagne Gas terug, samen vooruit? Of ben je benieuwd wat we nog meer doen om bij te dragen aan de warmtetransitie in Wijk bij Duurstede? Op deze pagina kun je meer lezen over dit project. Ook plaatsten we een bericht op Instagram over de campagnestijl.

Lees wat we verder te vertellen hebben